OBD-II Trouble Code Technische beschrijving
gaskleppositiesensor / Switch ” G ” Circuit Hoge Input
Wat betekent dat?
Deze diagnostische code (DTC) is een generieke powertrain code, wat betekent dat het van toepassing is op OBD-II uitgeruste voertuigen. Hoewel algemeen kan het specifieke reparatiestappen variabel merk / model.
Als ik een opgeslagen code P212D hebben ondervonden, heb ik gevonden dat het betekent de aandrijflijn (PCM) een hoge voltage input gedetecteerd van de gasklepstandsensor (TPS) schakeling of een specifieke pedaal positiesensor (PPS) circuit. & Quot; G ” verwijst naar een bepaalde schakeling sensor of gebied van een bepaalde schakeling.
Raadpleeg een betrouwbare informatie bron in het voertuig (All Data DIY zal werken) voor de vermelding voor het voertuig in kwestie. Deze code wordt alleen gebruikt in voertuigen die zijn voorzien van aandrijfmiddelen by wire (DBW) systemen.
De PCM regelt de DBW onder toepassing van een gasklep actuator motor, één of meer pedaal positiesensoren (soms aangeduid als versneller pedaal positiesensoren) en meerdere gasklep positiesensoren. De sensors zijn voorzien van een referentiespanning (kenmerkend 5 volt) en gemalen. Meest TPS / PPS sensoren zijn van het type en de potentiometer vullen zij het betreffende circuit. Een scharnierende steunpunt verlengde daarvan op het gaspedaal of de gasklep as, stuurt de contacten van de sensor. Sensorweerstand verandert, de contacten worden verplaatst langs de sensor printplaat, waardoor variaties in schakelingsweerstand en signaalingang spanning op de PCM.
Als signaalingang spanning groter is dan een geprogrammeerd maximum, langere tijd en onder een bepaalde reeks omstandigheden, een code P212D worden opgeslagen en een storing controlelampje (MIL) worden belicht.
Symptomen / Ernst
Wanneer deze code wordt opgeslagen zal de PCM gewoonlijk voeren slap in de modus. Motorversnelling wordt ernstig beperkt (of zelfs uitgeschakeld) in deze modus. Symptomen van een P212D code kunnen zijn:
oorzaken
Mogelijke oorzaken voor deze motor code zijn onder andere:
Diagnostische en reparatieprocedures
Een goed uitgangspunt is altijd controleren bulletins technische dienst (TSB) in uw specifieke auto. Uw probleem kan een bekend probleem met een bekende oplossing zijn gezet door de fabrikant en kunt u tijd en geld te besparen tijdens de diagnose.
Ik zou toegang tot een diagnostische scanner te krijgen, een digitale volt / ohmmeter (DVOM) en een voertuig informatiebron zoals All data (DIY) om een code P212D vast te stellen.
ik zou de eerste stap van mijn diagnose een visuele inspectie van alle systeem gerelateerde bedrading en connectoren. Ik hou ook van de gasklep controleren op tekenen van koolstofopbouw of schade. Overmatige koolstof opbouw, dat het gasklephuis geopend bij het opstarten bevat, kan leiden tot een code P212D worden opgeslagen. Clean koolstof uit het gasklephuis volgens de aanbevelingen en repareren of vervangen defecte bedrading of componenten zoals vereist van de fabrikant, dan hertest het DBW-systeem.
Vervolgens sluit ik de scanner aan het voertuig diagnostische poort en op te halen alle opgeslagen problemen codes. Ik schrijf ze op voor het geval ik de volgorde waarin de codes werden opgeslagen nodig. Ik hou ook van om het even welke verwante freeze frame data te houden. Deze notities kunnen nuttig blijken als de P212D is bewezen intermitterend. Nu heb ik de codes te wissen en een proefrit met de auto. Als de code wordt gereset, blijf ik met mijn diagnose
Spanning spikes en inconsistenties tussen de TPS, PPS, en de PCM, kunnen worden gedetecteerd met behulp van de scanner datastroom. Beperk de datastroom alleen relevante gegevens weer te geven voor een snellere respons. Als er geen spikes en / of inconsistenties worden gedetecteerd, gebruikt u de DVOM om live gegevens op te halen bij elk van de sensoren, individueel. Als u live gegevens met de DVOM te halen, sluit de test leidt tot de juiste signaal en aarde circuits en observeer de DVOM scherm tijdens het bedienen van de DBW. Zoeken pieken in spanning als het gaspedaal langzaam wordt bediend vanuit de gesloten stand naar vol gas. Voltage meestal varieert van 0,5-volt bij gesloten gasklep tot 4,5-volt bij volgas. Als punten of andere onregelmatigheden, vermoeden dat de sensor getest defect. Een oscilloscoop is ook een groot gereedschap om sensorwerking.
Aanvullende diagnostische informatie: