P2099 bericht Catalyst Fuel Trim System Too Rich Bank 2

OBD-II Trouble Code Technische beschrijving

Post Catalyst Fuel Trim System Too Rich Bank 2

Wat betekent dat?

Deze diagnostische code ( DTC) is een generieke powertrain code, wat betekent dat het van toepassing is op alle 1996-nieuwere voertuigen (Ford, Dodge, GMC, Chevrolet, Mercedes, VW, enz.). Hoewel algemeen kan het specifieke reparatiestappen variabel merk / model.

Anytime ik tegengekomen een foutcode P2099, ik weet betekent dat de aandrijflijn (PCM) een signaalspanning input van gedetecteerde de stroomafwaartse (post- katalysator) zuurstof (O2) sensor voor de motor bank die het zuurstofgehalte deeltjesgehalte geeft te laag. Bank 2 is de motor bank die niet de # 1 cilinder bevat.

De O2 sensor bestaat uit een zirconium dioxide sensorelement opgesloten in een geventileerde behuizing. Platina elektroden toegepast om het aftastelement om voedingsdraden verbinden in de O2 sensor bedrading. De O2 sensor bedrading is verbonden met het PCM via het controller area network. De O2 sensor geeft de PCM real-time gegevens met betrekking tot het percentage zuurstof deeltjes in het uitlaatgas in vergelijking met het zuurstofgehalte van de omgevingslucht.

doorgebracht uitlaatgassen worden geduwd door het uitlaatspruitstuk in de uitlaatpijp en door de katalysator. Daarna gaan zij via stroomafwaartse O2 sensor. Uitlaatgassen stromen door ventilatiegaten in de behuizing en in het aftastelement. Buitenlucht wordt aangezogen in een kamer in het midden van de sensor via de verbindingsdraad holten. In de kamer wordt de lucht verwarmd, waardoor de zuurstofionen om (energie) spanning. Variaties tussen de concentratie van zuurstofmoleculen in de lucht (getrokken in de O2 sensor) en de concentratie van zuurstofionen in het uitlaatgas tot waarden fluctueren. Deze fluctuaties de zuurstofionen in de O2 sensor stuiteren van de ene platinalaag naar de andere, zeer snel en herhaaldelijk.

Veranderingen in spanning ontstaan ​​als de stijgende zuurstofionen bewegen tussen platina lagen. De PCM herkent deze spanningsveranderingen variaties in uitlaatgas zuurstofconcentratie. Deze variaties weerspiegelen of de motor loopt lean (te weinig brandstof) of rijk (te veel brandstof). Het spanningssignaal uitgangssignaal van de O2 sensor lager is wanneer meer zuurstof in het uitlaatgas (arm mengsel) is. De spanning signaaluitgang groter wanneer er minder zuurstof in het uitlaatgas (rijk mengsel) is. Deze gegevens worden door de PCM berekenen brandstoftoevoer strategie ontstekingstijdstip oa.

Nadat de PCM binnenkomt closed loop, als de bank 2 stroomafwaartse O2 sensor schakelingsingang waardes gerelateerd aan te weinig zuurstofmoleculen in de uitlaat, een P2099 code worden opgeslagen en storingsindicatielampje worden belicht

Ernst & Symptomen

A P2099 codemiddelen dat de paal katalysator O2 sensor op bank 2 een rijke uitlaat toestand is gedetecteerd. Brandstofefficiëntie gevaar kan worden gebracht en de code moet zo streng worden aangepakt.

De symptomen van een P2099 code kunnen zijn:

  • Een verminderde brandstofverbruik
  • Een gebrek aan algemene prestaties van de motor
  • Andere verwante diagnostische foutcodes kunnen worden opgeslagen
  • service engine binnenkort lamplichttechnologie
  • oorzaken

    Mogelijke oorzaken voor deze motor code zijn onder andere:

  • Defecte bank 2 katalysator
  • Een defecte luchtmassameter of verdeelstuk luchtdruksensor
  • Defecte bank 2 O2 sensor / s
  • Verbrand, geschaafde, gebroken of verbroken bedrading en / of aansluitingen
  • uitlaatsysteem lekt
  • Diagnostische en reparatieprocedures

    Een goed uitgangspunt is altijd controleren op bulletins technische dienst (TSB) voor uw specifieke voertuig. Uw probleem kan een bekend probleem met een bekende oplossing zijn gezet door de fabrikant en kunt u tijd en geld te besparen tijdens de diagnose.

    Een diagnostische scanner, digitale volt ohmmeter (DVOM), en een keuringsstation handleiding nuttig zijn bij de diagnose van een code P2099. Alle Data (DIY) is ook een uitstekende bron voor het systeem elektrische schema’s en andere applicatie specifieke informatie.

    De motor moet efficiënt te laten werken voordat u deze code diagnose. Misfire codes, gasklepstandsensor codes, spruitstukluchtdruk code en luchtmassameter codes moeten voordat een code P2099 diagnose worden.

    Begin met een visuele inspectie systeem bedrading en stekkers. Met een P2099, wil ik bijzondere aandacht aan behuizingen die zijn gerouteerd nabijheid van hete uitlaatpijpen en spruitstukken, alsmede die welke worden gerouteerd dichtbij scherp (cilinderkop) randen.

    Sluit de scanner aan op de diagnose-poort en op te halen alle opgeslagen foutcodes en freeze frame data. Noteer deze informatie naar beneden. Het kan nuttig zijn als aan deze voorwaarden een intermitterende code. Intermitterende codes kunnen moeilijker te diagnosticeren.

    Als de P2099 direct wordt gezet, start de motor en laat deze op de normale bedrijfstemperatuur bereiken. Laat het stationair draaien (met de versnellingsbak in neutraal of park). Met de scanner bank 2 O2 sensor invoergegevens nemen. Het verkleinen van de omvang van de datastroom op te nemen alleen relevante gegevens vindt u een snellere data reactie te krijgen. Observeer de stroomafwaartse O2 sensorsignaal. Als de motor optimaal draait, moet downstream O2 sensorgegevens een middenlijn komen en bezinken daar.

    De DVOM kan worden gebruikt om de weerstand van O2 desbetreffende sensor controleren, evenals spanning en aarde signalen O2 sensorcircuit. Koppel gerelateerde controllers voordat u testsysteem circuitweerstand met de DVOM.

    Verdere diagnostische informatie:

  • De stroomafwaartse O2 sensor mag niet lopen zo vaak als upstream sensors (wanneer de PCM closed loop is ingevoerd). Als de stroomafwaartse sensor gaat het cyclisch zo vaak als de bovenstroomse sensor, nadat de motor is opgewarmd en het PCM is closed loop ingevoerd, vermoedt een defect katalysator
  • Als katalysator vervanging nodig over een OEM kwaliteit component. Omgebouwde of mindere vervanging converters meestal niet snel en herhaaldelijk
  • Het beste of niets

    Alle aanpassingen worden gedaan op de testbank. Bij CHIPTUNERS bieden we de hoogste kwaliteit die haalbaar is in de auto-tuning-industrie.

    Veilig en betrouwbaar

    We behandelen elke auto alsof hij van onszelf is. Bij alle afstellingen houden we rekening met marge van veiligheid voor uw onderdelen.

    Eerlijk advies

    Wij houden van mensen en willen eerlijk zaken doen. Wij zullen al onze klanten eerlijk advies geven en staan altijd open voor hulp.

    Hulp nodig?

    Laat ons uw probleem oplossen
    U bent van harte welkom, onze diagnostische experts hebben in de meeste gevallen de kennis en vaardigheden om de oorzaak van de problemen te vinden en op te lossen.
    Als er geen sprake is van een daadwerkelijk mechanisch probleem, kunnen we deze specifieke foutcode uit de ECU verwijderen. Dit bieden we alleen aan voor niet-essentiële foutcodes.
    Laten we het
    p2099
    foutcodeprobleem oplossen
    Essentiele foutcodes verwijderen wij niet aangezien dit schadelijk kan zijn voor de auto op lange termijn.
    Voorbeelden, Het gaat om foutcodes gerelateerd aan:
    Het verwijderen van deze bovenstaande foutcodes kan desastreuze gevolgen hebben. We raden aan de mechanische oorzaak te verhelpen in geval van deze specifieke foutcodes.
    Maak een afspraak voor definitieve verwijdering van
    p2099

    PRIJS VANAF 180 EURO

    Direct contact via WhatsApp of e-mail

    Waar woon je in de buurt?

    Adres

    Nieuweweg 204-B, 6603 BV Wijchen (Nijmegen)

    Adres

    Laan van Ambacht 1-3, 2631 RJ Nootdorp