OBD-II Trouble Code Technische beschrijving
Post Catalyst Fuel Trim System Too Rich Bank 2
Wat betekent dat?
Deze diagnostische code ( DTC) is een generieke powertrain code, wat betekent dat het van toepassing is op alle 1996-nieuwere voertuigen (Ford, Dodge, GMC, Chevrolet, Mercedes, VW, enz.). Hoewel algemeen kan het specifieke reparatiestappen variabel merk / model.
Anytime ik tegengekomen een foutcode P2099, ik weet betekent dat de aandrijflijn (PCM) een signaalspanning input van gedetecteerde de stroomafwaartse (post- katalysator) zuurstof (O2) sensor voor de motor bank die het zuurstofgehalte deeltjesgehalte geeft te laag. Bank 2 is de motor bank die niet de # 1 cilinder bevat.
De O2 sensor bestaat uit een zirconium dioxide sensorelement opgesloten in een geventileerde behuizing. Platina elektroden toegepast om het aftastelement om voedingsdraden verbinden in de O2 sensor bedrading. De O2 sensor bedrading is verbonden met het PCM via het controller area network. De O2 sensor geeft de PCM real-time gegevens met betrekking tot het percentage zuurstof deeltjes in het uitlaatgas in vergelijking met het zuurstofgehalte van de omgevingslucht.
doorgebracht uitlaatgassen worden geduwd door het uitlaatspruitstuk in de uitlaatpijp en door de katalysator. Daarna gaan zij via stroomafwaartse O2 sensor. Uitlaatgassen stromen door ventilatiegaten in de behuizing en in het aftastelement. Buitenlucht wordt aangezogen in een kamer in het midden van de sensor via de verbindingsdraad holten. In de kamer wordt de lucht verwarmd, waardoor de zuurstofionen om (energie) spanning. Variaties tussen de concentratie van zuurstofmoleculen in de lucht (getrokken in de O2 sensor) en de concentratie van zuurstofionen in het uitlaatgas tot waarden fluctueren. Deze fluctuaties de zuurstofionen in de O2 sensor stuiteren van de ene platinalaag naar de andere, zeer snel en herhaaldelijk.
Veranderingen in spanning ontstaan als de stijgende zuurstofionen bewegen tussen platina lagen. De PCM herkent deze spanningsveranderingen variaties in uitlaatgas zuurstofconcentratie. Deze variaties weerspiegelen of de motor loopt lean (te weinig brandstof) of rijk (te veel brandstof). Het spanningssignaal uitgangssignaal van de O2 sensor lager is wanneer meer zuurstof in het uitlaatgas (arm mengsel) is. De spanning signaaluitgang groter wanneer er minder zuurstof in het uitlaatgas (rijk mengsel) is. Deze gegevens worden door de PCM berekenen brandstoftoevoer strategie ontstekingstijdstip oa.
Nadat de PCM binnenkomt closed loop, als de bank 2 stroomafwaartse O2 sensor schakelingsingang waardes gerelateerd aan te weinig zuurstofmoleculen in de uitlaat, een P2099 code worden opgeslagen en storingsindicatielampje worden belicht
Ernst & Symptomen
A P2099 codemiddelen dat de paal katalysator O2 sensor op bank 2 een rijke uitlaat toestand is gedetecteerd. Brandstofefficiëntie gevaar kan worden gebracht en de code moet zo streng worden aangepakt.
De symptomen van een P2099 code kunnen zijn:
oorzaken
Mogelijke oorzaken voor deze motor code zijn onder andere:
Diagnostische en reparatieprocedures
Een goed uitgangspunt is altijd controleren op bulletins technische dienst (TSB) voor uw specifieke voertuig. Uw probleem kan een bekend probleem met een bekende oplossing zijn gezet door de fabrikant en kunt u tijd en geld te besparen tijdens de diagnose.
Een diagnostische scanner, digitale volt ohmmeter (DVOM), en een keuringsstation handleiding nuttig zijn bij de diagnose van een code P2099. Alle Data (DIY) is ook een uitstekende bron voor het systeem elektrische schema’s en andere applicatie specifieke informatie.
De motor moet efficiënt te laten werken voordat u deze code diagnose. Misfire codes, gasklepstandsensor codes, spruitstukluchtdruk code en luchtmassameter codes moeten voordat een code P2099 diagnose worden.
Begin met een visuele inspectie systeem bedrading en stekkers. Met een P2099, wil ik bijzondere aandacht aan behuizingen die zijn gerouteerd nabijheid van hete uitlaatpijpen en spruitstukken, alsmede die welke worden gerouteerd dichtbij scherp (cilinderkop) randen.
Sluit de scanner aan op de diagnose-poort en op te halen alle opgeslagen foutcodes en freeze frame data. Noteer deze informatie naar beneden. Het kan nuttig zijn als aan deze voorwaarden een intermitterende code. Intermitterende codes kunnen moeilijker te diagnosticeren.
Als de P2099 direct wordt gezet, start de motor en laat deze op de normale bedrijfstemperatuur bereiken. Laat het stationair draaien (met de versnellingsbak in neutraal of park). Met de scanner bank 2 O2 sensor invoergegevens nemen. Het verkleinen van de omvang van de datastroom op te nemen alleen relevante gegevens vindt u een snellere data reactie te krijgen. Observeer de stroomafwaartse O2 sensorsignaal. Als de motor optimaal draait, moet downstream O2 sensorgegevens een middenlijn komen en bezinken daar.
De DVOM kan worden gebruikt om de weerstand van O2 desbetreffende sensor controleren, evenals spanning en aarde signalen O2 sensorcircuit. Koppel gerelateerde controllers voordat u testsysteem circuitweerstand met de DVOM.
Verdere diagnostische informatie: