OBD-II Trouble Code Technische beschrijving
reductor Injection Valve Circuit Range / performance Bank 2 Unit 1
Wat betekent dat?
Deze diagnostische problemen (DTC) is een generieke code aandrijflijn en geldt voor veel OBD-II voertuigen (1996-nieuwer). Die kunnen omvatten, maar zijn niet beperkt tot voertuigen van Ford, Mercedes Benz, Sprinter, Smart, Ram, enz. Hoewel generieke, de exacte reparatie stappen kunnen variëren, afhankelijk van jaar, merk, model en powertrain configuratie.
Een opgeslagen code P201A betekent dat de aandrijflijn (PCM) heeft abnormale spanning in de besturingsschakeling van de reductant inspuitklep voor de motor twee banken en selectieve katalysator reductie (SCR) systeem wordt gevonden. Bank 2 heeft betrekking op de oever van de motor die de # 1 cilinder bevat.
Het katalysatorsysteem is verantwoordelijk voor de reductie van (fundamenteel) Alle uitlaatemissies hoewel bepaalde toepassingen zijn voorzien van een NOx-vanger.
uitlaatgasrecirculatie (EGR) systeem gaat verder verfijnd in de reductie van NOx. Toch kan de huidige groter en krachtiger dieselmotoren niet voldoen aan strenge federale (Amerikaanse) emissienormen met de EGR, roetfilter / katalysator, en NOx val alleen. Was om deze reden dat selectieve katalytische reductie (SCR) werden uitgevonden.
SCR systemen inject reductiemiddel verbinding of een AdBlue (DEF) in de uitlaat voor het roetfilter, NOx-vanger en / of de katalysator via de reductant injectieklep (solenoïde). De nauwkeurig getimede DEF injectie verhoogt de temperatuur van het filtratie-element en maakt het mogelijk om meer efficiënt uit te voeren. Verhoogt filtratie-element levensduur en maakt minder schadelijke uitlaatgassen worden in de atmosfeer.
De gehele SCR-systeem wordt bewaakt en geregeld door ofwel de PCM of stand-alone controller (die samenwerkt met het PCM) . Hoe dan ook, de stuureenheid bewaakt de O2, NOx en uitlaat temperatuursensoren (en andere inputs) om de gewenste tijd voor DEF (reductiemiddel) injectie te bepalen. Precieze DEF injectie moet uitlaattemperatuur binnen aanvaardbare grenzen en optimaliseren verontreinigende filtering.
reductiemiddel verwarmers wordt verhinderd AdBlue bevriest bij extreme temperaturen. Deze kachels zijn gewoonlijk in de DEF reservoir en / of het reductiemiddel injector toevoerslang / s.
Als de PCM spanning op de stuurschakeling voor het reductiemiddel inspuitklep die buiten het normale bereik of prestatieparameters voor de motor bank eenheid 2 is, zal een code P201A worden opgeslagen en storingsindicatielampje worden belicht.
Wat is de ernst van deze DTC?
Een opgeslagen code P201A moet worden als ernstig en zo snel opgelost als mogelijk te maken. Het SCR-systeem kan worden uitgeschakeld als gevolg van het. Catalyst schade kan ontstaan als de voorwaarden die hebben bijgedragen aan de code worden opgeslagen worden niet gerechtvaardigd in een tijdige wijze.
Wat zijn enkele van de symptomen van de code?
De symptomen van een P201A foutcode kunnen zijn:
Wat zijn enkele van de meest voorkomende oorzaken van de code
oorzaken voor deze code kunnen zijn:?
Wat zijn enkele stappen P201A het oplossen van problemen?
U krijgt toegang tot een diagnostische scanner, een digitale volt / ohmmeter (DVOM), en een bron van specifieke voertuig diagnostische informatie nodig om te diagnosticeren een code P201A.
Als u een technische dienst bulletin kan vinden (TSB) dat matche is het jaar voertuig, merk, en het model; evenals de grootte van de motor, code / s opgeslagen, en symptomen vertoonden, zou het nuttig zijn diagnostische informatie opleveren.
U wilt beginnen met uw diagnose met een visuele inspectie van de reductor verwarmingsinstallatie kabelbomen en de aansluitingen. Verbrande of beschadigde draden of connectors en worden gerepareerd of vervangen voordat procedure.
Ga door het inhaken van de scanner het voertuig diagnose-aansluiting en ophalen van alle opgeslagen codes en relevante freeze frame data. Noteer deze informatie af voor het wissen van de codes en test besturen van het voertuig totdat de PCM ofwel gaat gereedheid modus of de code wordt gereset.
De code is onderbroken en kunnen veel moeilijker te diagnosticeren (op dit moment) als de PCM binnenkomt readiness modus. Als dit het geval is, kan het nodig zijn de omstandigheden die hebben bijgedragen aan de code wordt opgeslagen verslechteren voordat een accurate diagnose kan worden gesteld.
Moet de code worden teruggezet, zoek uw bron van informatie voertuig diagnostische flow te verkrijgen grafieken, verbindingspen uit overzichten, uitzicht Connectorzijde, alsmede als component testprocedures en specificaties. Deze informatie zal nodig zijn om de volgende stap van uw diagnose te voltooien.
Met de DVOM om de stroomtoevoer naar de SCR-systeem te testen. Test zekeringen bij de schakeling geladen foutieve diagnose te voorkomen. Als de geschikte stroom (accuspanning) en gemalen circuits worden ontdekt, gebruikt de scanner het reductiemiddel injectieklep (solenoïde) en test uitgangsbesturingsketen spanning geactiveerd. Als de spanning onvoldoende is, vermoeden dat de controller slecht of is een programmering fout opgetreden.
Als de uitgangsspanningschakeling binnen parameters gebruiken DVOM het reductiemiddel inspuitklep betrokken testen. Als de klep niet aan de specificaties voldoen aan de fabrikant, vermoeden dat het is mislukt.