P0829 5-6 Shift Storing
OBD-II Trouble Code Technische beschrijving
5-6 Shift Storing
Deze diagnostische code is een generieke OBD-II powertrain code. Het wordt beschouwd als generiek, omdat het geldt voor alle merken en modellen van voertuigen (1996-nieuwer), hoewel specifieke reparatie stappen kunnen variëren, afhankelijk van het model.
Wat betekent dat?
bij voertuigen met elektronisch geregelde automatische transmissies, de 5-6 Schakelmagneetklep is verantwoordelijk voor het bedienen van de hydraulische schakelingen koppelingen of banden activeren die wisseltandwielen in de automatische transmissie. De verschuiving spoelen worden gecontroleerd door ofwel een Transmission Control Module (TCM) of het elektronisch geheugen / Motormanagementsysteem (ECU / PCM). De besturingsschakeling kan vermogen of bodemzijde geregeld afhankelijk van de toepassing.
De voertuigen zelftest de keten, zelfs wanneer de transmissie niet wordt gebruikt, de 5-6 Schakelmagneetklep kan een aan / uit solenoïde of duty cycle geregeld. De PCM of TCM looks voor een inductieve kick om te bepalen of de spoel goed functioneert, zelfs wanneer deze niet in gebruik is. Deze korte activering is te snel voor de elektromagnetische om daadwerkelijk leiden tot een verschuiving in de transmissie. Wanneer de solenoïde wordt geactiveerd en uitgeschakeld, stort het magnetisch veld het sturen van een iets hogere spanning op de PCM die wordt gebruikt om te bepalen of de solenoïde correct functioneert. . Opmerking: Dit DTC is bijna identiek aan P0781, P0782, P0783 en P0784
Symptomen
De symptomen van een P0829 DTC kunnen zijn:
Deze aandoening kan een check engine lampje branden en eventueel stilgelegd de transmissiebediening geheel resulteert in een ” failsafe ” modus die alleen zal toelaten dat een standaard versnelling afhankelijk van de voertuigen staat met alle spoelen off
Oorzaken
Mogelijke oorzaken van een P0829 code zijn onder andere:.
Mogelijke oplossingen
Disconnect PCM of TCM kabelboom, afhankelijk van de toepassing en het gebruik van een elektrisch schema als referentie, controle op grote weerstand of breuk in de besturingsschakeling. Met behulp van een digitale Volt ohmmeter (DVOM) ingesteld op het Ohm schaal controleer weerstand op de 5-6 solenoïde voeding en aarde bronnen te bepalen of er een open keten of overmatige weerstand in de spoel 5-6. Controleer visueel voor enige geknepen, verbroken of losse draden van de kabelbundelstekkers
Kortsluiting naar:. Koppel accu plus kabel en kabelboom connector op transmissie- en controleer op doorverbinding met de DVOM tussen de energiebron en de elektromagnetische kring . bedrading in toets op / motor uit (KOEO) positie en de sleutel uitstand
Korte met massa: Koppel accu plus kabel en kabelboom connector op transmissie- en controleer op doorverbinding met de DVOM tussen 5- 6 solenoïde vermogensbron en een bekende goede grond
TCM of PCM falen. Met behulp van een geavanceerde scanner kan besturen spoelen handmatig activeren 5-6 Schakelmagneetklep. Het kan noodzakelijk zijn om handmatig activeren transmissie stuurrelais op bepaalde voertuigen als de stroom is niet op de overbrenging bedradingsonnectoren. Als een scanner niet beschikbaar is, zal het nodig zijn om de 5-6 solenoïde circuit controleren om te bepalen of de TCM of PCM stuurt een stroom of sein om de 5-6 solenoïde tijdens werking van het voertuig.
Hulp nodig?
Laat ons uw probleem verhelpen. U bent van harte welkom onze diagnose experts hebben in de meeste gevallen de kennis en kunde om de oorzaak van de foutcode p0829 te vinden en de problemen op te lossen.