P081E Overmatig Clutch “B” Slippage

Home » OBD Codes » P0800-P0899 » P081E Overmatig Clutch “B” Slippage

P081E Overmatig Clutch “B” Slippage

OBD-II Trouble Code Technische beschrijving

Overmatig Clutch B Slippage

Wat betekent dat?

Deze diagnostische code (DTC) is een generieke aandrijflijn code en geldt voor veel OBD-II voertuigen (1996-nieuwer). Die kunnen omvatten, maar zijn niet beperkt tot voertuigen van Volkswagen, Porsche, Honda, Audi, Acura, etc. Hoewel generieke, de exacte reparatie stappen kunnen variëren, afhankelijk van jaar, merk, model en powertrain configuratie.

Als uw voertuig opgeslagen code P081E, betekent dit dat de aandrijflijn (PCM) een data-ingangssignaal van de in- en uitgaande toerental sensoren die aangeeft dat de koppeling slipt overmatig heeft ontvangen. De aanduiding koppeling B geeft aan dat het voertuig is voorzien van een koppeling (pedaal) positiesensor (CPPS) die werkt op dezelfde wijze een gaspedaal positiesensor (TPS).

De overdracht besturingsmodule (TCM) kan een stand alone eenheid, maar wordt meestal geïntegreerd in een enkele behuizing met de motorregeleenheid (ECM). Dit wordt het PCM genoemd.

De PCM gebruikt ingangssignalen van verschillende motor en transmissie sensoren om de maximaal toelaatbare transmissiegraad (koppeling) slippen berekenen. Koppelingsplaat en drukplaat slijtage en mechanische storingen kan leiden tot overmatig slippen van de koppeling. Verschillen in CPPS spanning kan ook resulteren in een P081E opgeslagen. De PCM toepassingen spanning ingangssignalen van de ingaande snelheidssensor en zendvermogen snelheidssensor en de positie van het koppelingspedaal, om te bepalen of de koppeling functioneert binnen de parameters van maximaal toegestane slippen.

vaak wanneer het wrijvingsmateriaal op de koppelingsplaat beneden een bepaald niveau is afgesleten, de koppeling begint te slippen. Deze aandoening gaat meestal gepaard met de kenmerkende geur van verbrand wrijvingsmateriaal.

Als de PCM een transmissiegraad (koppeling) slippage dat maximaal toelaatbare parameters overschrijdt detecteert, een code P081E kan worden opgeslagen en een storing controlelampje (MIL) verlicht. Meerdere ontsteking cycli (met een storing) kan nodig zijn voor MIL verlichting.

Wat is de ernst van de DTC?

een opgeslagen code P081E aangeeft dat ofwel een ernstige elektrische afgifte of een soort van koppeling opgetreden. In ieder geval moeten de voorwaarden die hebben bijgedragen tot een code van deze aard wordt opgeslagen worden verholpen zo snel mogelijk.

Wat zijn enkele van de symptomen van de code?

De symptomen van een P081E foutcode kunnen zijn:

  • Aandrijftechniek slippen
  • Harsh versnellingsgrijping
  • Inschakelen van de koppeling treedt op in de buurt van de top
  • Sterke geur van verbrand frictiemateriaal
  • Wat zijn enkele van de meest voorkomende oorzaken van de code

    oorzaken voor deze code kunnen zijn:?

  • slechte CPPS sensor
  • Worn koppelingsschijf en / of drukplaat
  • Defecte ingang of uitgang snelheidssensor
  • kortgesloten bedrading ingaand toerental / uitgaand toerental sensoren
  • Faulty PCM of een programmeerfout
  • Wat zijn enkele stappen P081E het oplossen van problemen?

    Voordat u een P081E diagnosticeren, zorg ervoor dat de koppeling, drukplaat en Throwout lagers naar behoren functioneren. U zult ook willen koppeling armen en bussen controleert, evenals de koppeling hydraulische indien van toepassing.

    Een diagnostische scanner, een digitale volt / ohmmeter (DVOM), en een bron van specifieke voertuig diagnostische informatie nodig zal zijn om diagnosticeren een code P081E. Een oscilloscoop kan ook nuttig zijn bij een poging om input en output snelheidssensor storingen diagnosticeren. CPPS uitgangsspanning kan ook worden gecontroleerd met behulp van de DVOM of oscilloscoop. Dat laatste is effectiever voor de detectie van spanningspieken en glitches

    U kunt uw bron van informatie over het voertuig te gebruiken om een ​​technische dienst bulletin (TSB) die overeenkomt met het jaar voertuig, merk en model te vinden.; evenals de grootte van de motor, code / s opgeslagen, en symptomen vertoonden. Als je er een te vinden, kan het nuttig diagnostische informatie opleveren.

    Met de koppeling goed functioneert, ga dan verder met de eerste stap van de diagnose.

    Stap 1

    met de scanner (met het voertuig diagnose-aansluiting) om alle opgeslagen codes en relevante stilstaand beeld op te halen. Het is een goed idee om deze informatie te noteren voor het wissen van de codes dan proefrit met het voertuig totdat de PCM ofwel gaat gereedheid modus of de code opnieuw wordt ingesteld.

    Als de PCM gaat bereidheid mode op dit moment, de code is onderbroken en kunnen veel moeilijker te diagnosticeren. Als dit het geval is, de voorwaarden die hebben bijgedragen aan de code opgeslagen moet verslechteren voordat een nauwkeurige diagnose kan worden gesteld.

    Stap 2

    Als de code direct wordt gereset, de volgende stap van uw diagnose zal vereisen dat u zoeken uw voertuig bron van informatie voor diagnostische flow-charts, connector pin-out charts, uitzicht connector gezicht, en het testen van onderdelen procedures / specificaties.

    stap 3

    Gebruik DVOM om testspanning, gemalen en signaal aan de de ingaande en uitgaande snelheidssensoren (item en de motor uit). Input en output snelheidssensor schakelingen bestaan ​​typisch uit een referentiespanning, een signaaldraad, en gemalen.

    Stap 4

    Met de oscilloscoop (aangesloten op het signaalcircuit en aarde) naar controleren op spikes en glitches in het CPPS signaal bereik.

  • de meeste koppeling B slippen codes kan worden toegeschreven aan CPPS falen
  • Hulp nodig?

    Laat ons uw probleem verhelpen. U bent van harte welkom onze diagnose experts hebben in de meeste gevallen de kennis en kunde om de oorzaak van de foutcode p081e te vinden en de problemen op te lossen.

    Maak een afspraak voor diagnose

    X