P080A Clutch Position niet geleerd

Home » OBD Codes » P0800-P0899 » P080A Clutch Position niet geleerd

P080A Clutch Position niet geleerd

OBD-II Trouble Code Technische beschrijving

Clutch Position niet geleerd

Wat betekent dat?

Dit is een generieke powertrain diagnostische foutcode (DTC ) en geldt voor veel OBD-II-voertuigen (1996-nieuwer). Die kunnen omvatten, maar zijn niet beperkt tot voertuigen van Dodge, Ford, Smart, Land Rover, Chevrolet, Chrysler, Jeep, Mercedes, Toyota, etc. Hoewel generieke, de exacte reparatie stappen kunnen variëren, afhankelijk van jaar, merk, model en powertrain configuratie .

OBD-II foutcode P080A en voorschriften P0806, P0807, P0808 en P0809 zijn verbonden met de koppeling positiesensor en / of circuit. Deze schakeling wordt gecontroleerd door de Power Control Module (PCM) of Transmission Control Module (TCM) op basis van het specifieke voertuig.

Het doel van de koppeling positiesensor circuit om de status van de koppeling te controleren op een handgeschakelde versnellingsbak. Deze werkwijze wordt bewerkstelligd door het lezen van de uitgangsspanning van de koppeling positiesensor die aangeeft wanneer de koppeling aangrijpt. De koppeling positiesensor veelal een aan / uit schakelaar gemonteerd nabij het koppelingspedaal voetpedaal op de draagbeugel in de meeste gevallen. Constante spanning is typisch aanwezig aan één zijde van de schakelaar en de contacten gesloten door dat de koppeling overbrengen spanning op de starter of startrelais. Deze basisketen en schakelaar voorkomt het starten voordat hij de koppeling

Wanneer de PCM of TCM detecteert dat de koppeling positie niet ” Leerde “, code P080A bepaalt en check engine licht of de transmissie waarschuwingslamp brandt

koppeling positiesensor.

Wat is de ernst van deze DTC?

de ernst van deze code is normaal matig, maar P080A kunnen ernstig zijn als het voertuig begint met de koppeling ontkoppeld het creëren van een veiligheidsprobleem

Wat zijn enkele van de symptomen van de code

de symptomen van een P080A foutcode kunnen zijn:.?

  • motor wil niet starten
  • de motor zal starten zonder dat de koppeling
  • Aandrijftechniek waarschuwingslamp verlichte
  • ‘motor controleren licht verlichte
  • Wat zijn enkele van de meest voorkomende oorzaken van de code

    oorzaken voor deze P080A code kan bevatten?:

  • Koppeling positiesensor positie ongekalibreerd
  • Koppeling defect positiesensor
  • Defecte of beschadigde draden
  • Losse of defecte regeleenheid aardingstrip
  • gecorrodeerde, beschadigd of losse connector
  • Defecte PCM of TCM
  • Wat zijn de stappen P080A oplossen?

    de eerste stap in het oplossen van problemen voor storingen is het onderzoeken van de Technical service Bulletins (TSB’s) voor de specifieke voertuig jaar, model en power plant. In sommige gevallen kan dit een veel tijd besparen op de lange termijn door te wijzen u in de juiste richting.

    De tweede stap is om de koppeling positie sensor schakelaar en look voor de hand liggende fysieke schade te lokaliseren. Voer een grondige visuele inspectie van de bijbehorende bedrading te controleren op zichtbare gebreken zoals afkrabben, wrijving, blanke draden, of verbranden vlekken. Vervolgens is aan de connectoren en aansluitingen te controleren op veiligheid, corrosie en beschadigde pennen. Dit proces moet alle bedradingsconnectors en verbindingen met de koppeling positiesensor schakelaar, PCM, voorgerecht en het startrelais. Raadpleeg de specifieke technische gegevens van het voertuig om te zien of een zekering of een zekering-able link in het circuit is opgenomen.

    Geavanceerd Steps

    De geavanceerde stappen worden zeer specifieke voertuig en eisen dat de eigenen geavanceerde apparatuur om nauwkeurig uit te voeren. Deze procedures vereisen een digitale multimeter en de specifieke technische referenties voor het voertuig. Specifieke technische gegevens omvatten het oplossen van problemen charts en de juiste volgorde te volgen helpen u met een nauwkeurige diagnose te stellen.

    U kan nodig zijn om te gaan door middel van een koppeling positie te leren of kalibratie procedure om deze code te herstellen.

    Spanningcontroles

    Wanneer de koppeling wordt ontkoppeld dienen er geschikte 12 volt aan een zijde van de sensor. Als de koppeling is ingeschakeld moet je de spanning aan beide zijden van de sensor te hebben. De startrelais of starter moet ook vermogen op basis van de configuratie.

    Als dit proces identificeert het ontbreken van een voedingsbron of gemalen, kan continuïteitstesten nodig om de integriteit van de kabels, connectoren controleren en andere componenten. Continuïteitstest moet altijd worden uitgevoerd terwijl de stroom verwijderd uit het circuit en de normale waarden voor bedrading en aansluitingen moet 0 ohm weerstand. Weerstand of geen continuïteit een indicatie foutieve bedrading die open of kortgesloten en moet worden gerepareerd of vervangen. Een continuïteitstest van de PCM of TCM controle om het frame van de bruikbaarheid in de bodem geen riemen en aarddraden bevestigen. De aanwezigheid van de weerstand is een indicatie van een losse verbinding of mogelijke corrosie.

    Wat zijn een aantal veel voorkomende reparaties voor deze code?

  • Cleaning corrosie van connectors
  • Reparatie of vervanging van beschadigde bedrading
  • vervanging zekering of smeltveiligheden kunnen link (eventueel)
  • Reparatie of vervanging van beschadigde gemalen banden
  • knipperend of vervangen PCM of TCM
  • Common fout

  • de starter vervangen, startrelais of regeleenheid wanneer de koppeling positiesensor of beschadigde draden probleem veroorzaakt.
  • Hopelijk is de informatie in dit artikel is nuttig voor u in de juiste richting om het probleem met uw P080A koppeling positie foutcode te corrigeren zijn. Dit artikel is strikt informatief en de specifieke technische gegevens en service bulletins voor uw voertuig altijd voorrang zou moeten nemen.

    Hulp nodig?

    Laat ons uw probleem verhelpen. U bent van harte welkom onze diagnose experts hebben in de meeste gevallen de kennis en kunde om de oorzaak van de foutcode p080a te vinden en de problemen op te lossen.

    Maak een afspraak voor diagnose

    "Foutcode definitief verwijderen, DTC Foutcode functie voor p080a uitschakelen in het ECU"

    In het uiterste geval hebben we zelfs de mogelijkheid de specifieke DTC p080a definitief te verwijderen en de functie van de specifieke foutcode in het ECU uit te schakelen. Alle andere foutcode functies blijven dan gewoon werkzaam ter bescherming van de motor. Dit is wat anders dan het wissen van een foutcode met een diagnose apparaat. Wij hebben de mogelijkheid de functie van de specifieke foutcode definitief te verwijderen waardoor deze ook nooit meer terug komt. Ook noodloop die onstaat op de specifieke foutcode kan zo in de meeste gevallen worden verholpen

    Essentiele foutcodes verwijderen wij niet aangezien dit schadelijk kan zijn voor de auto op lange termijn.

    Voorbeelden, Het gaat om foutcodes gerelateerd aan:
    -klopsensoren,
    -distributie timing,
    -eerste lambda sensoren voor de catalysator,
    -versnellingsbak,
    -overboost, underboost

    Het verwijderen van deze bovenstaande foutcodes kan desastreuze gevolgen hebben.
    We raden aan de mechanische oorzaak te verhelpen in geval van deze specifieke foutcodes.

    Maak een afspraak voor definitieve verwijdering van p080a

    X