P061F Internal Control Module Throttle Actuator prestaties van de controller

Home » OBD Codes » P0600-P0699 » P061F Internal Control Module Throttle Actuator prestaties van de controller

P061F Internal Control Module Throttle Actuator prestaties van de controller

OBD-II Trouble Code Technische beschrijving

Internal Control Module Brake Signal prestaties

Wat betekent dat?

Deze generieke aandrijflijn storingscode (DTC ) normaliter van toepassing op vele OBD-II-voertuigen. Die kunnen omvatten, maar zijn niet beperkt tot voertuigen van Dodge, Mazda, Ram, Ford, Chrysler, Chevrolet, Toyota, etc. Anecdotally deze code lijkt het meest te vinden op Ford voertuigen (Mustang, F-150, etc).

Wanneer een code P061F is opgeslagen, betekent dit dat de aandrijflijn (PCM) een interne fout optreden met de gasklep actuator controller heeft gedetecteerd. Andere controllers kunnen ook detecteren van een interne PCM prestaties fout (in de gashendel actuator controller) en veroorzaken een P061F moet worden opgeslagen.

Deze code wordt uitsluitend in voertuigen met aandrijving door draad (DBW) gasklep.

interne regeleenheid bewaking processors zijn verantwoordelijk voor diverse controller zelftest functie en de interne controle module verantwoording. Gasklep actuator controller in- en uitgangssignalen worden onderworpen aan zelftest wordt voortdurend door de PCM en andere regelaars. De transmissie besturingsmodule (TCM), traction control module (TCSM) en andere regelaars zijn onderworpen aan interactie met de gasklep actuator controller.

meeste OBD-II uitgeruste voertuigen gebruiken DBW systeem (in plaats van een kabel bediende gasklep). Dit helpt niet alleen uitlaatemissies en verhogen brandstofverbruik te verlagen, het bevordert ook efficiënter interactie met de stabiliteit en tractiecontrolesystemen en helpt bij het optimaliseren van de nauwkeurigheid van cruisecontrolsystemen.

Gecontroleerd door de PCM gebruik van een elektrische gasklep actuator motor DBW het systeem aan één of meer gaspedaalstand (APP) en meerdere sensoren gashendel positiesensoren (TPS). Al deze sensoren worden geleverd met een 5 volt (meestal) referentie en aardsignaal.

TPS / APP sensoren zijn meestal van het soort potentiometer. Sensorweerstand (spanning) hangt af van de positie van de gasklep (TPS) of gaspedaal (APP). Elke individuele sensor een bepaald circuit voltooit. De sensoren worden bediend door een scharnierende steunpunt extensie op het gaspedaal of de gasklep as. Als de contacten van de sensor in een printplaat worden verplaatst, verandert sensorweerstand; waardoor variaties in schakelingsweerstand en (dus) signaal ingangsspanning naar de PCM en andere regelaars.

In de cockpit van het voertuig, de APP sensoren zijn bevestigd aan het gaspedaal beugel. Van een APP-sensor, de PCM en andere regelaars ontvangt een ingangssignaal (open of dicht de smoorplaat) wanneer het pedaal wordt ingedrukt / losgelaten. Vanuit een tweede APP-sensor, de PCM en andere regelaars ontvangen signaal bepalen in welke mate de gasklep te openen / sluiten.

APP / TPS ingangssignalen kan de PCM met de werkelijke positie van de gashendel plaat via de gasklep actuator motor. De APP-sensor een gewenste mate van gas en TPS verschaft de werkelijke mate. De PCM maakt de vereiste aanpassingen in door de gasklep actuator motor in de juiste richting.

Een afzonderlijk signaal van het TPS wordt toegevoerd aan de PCM (en andere regelaars) weerspiegelt actuele gasklepstand. On-board controllers voortdurend de signalen van de APP-sensor en de TPS en vergelijken actuele gasklepstand met de gewenste gasklepstand.

Wanneer de ontsteking aan staat en de PCM wordt bekrachtigd gasklep actuator controller zelftests worden geïnitieerd. Naast lopende interne regelaar zelftests, het controller area network (CAN) vergelijkt ook signalen van elke afzonderlijke module opdat elke controller goed functioneert. Deze tests worden gelijktijdig uitgevoerd.

Als de TPS / APP sensoringangen de maximale graad van verschil zoals uiteengezet door de fabrikant, een code P061F worden opgeslagen en een storing controlelampje (MIL) worden belicht. Normaal gesproken zal het PCM slap in te voeren in de modus. In deze modus wordt motorversnelling beperkt. Bovendien, als de PCM een discrepantie tussen een van de on-board controller, die een interne APP-sensor of TPS fout zou aangeven detecteert, een code P061F wordt opgeslagen en een storing controlelampje (MIL) worden belicht. Meerdere falen cycli kan nodig zijn voor MIL verlichting, afhankelijk van de waargenomen ernst van de storing

De foto van een PCM terwijl de kap verwijderd.

Wat is de ernst van de DTC?

Internecontrolesystemen moduleprocessor codes moeten worden aangemerkt als erge, ernstige. Een opgeslagen code P061F kan leiden tot ernstige rijgedrag en brandstofverbruik kwesties, plotseling en zonder waarschuwing.

Wat zijn enkele van de symptomen van de code?

De symptomen van een P061F foutcode kan zijn onder andere:

  • Beperkte of geen versnelling
  • Stuck gashendel (op elk RPM)
  • Multiple drivability kwesties
  • Vermindering van de brandstofprijzen efficiëntie
  • Rough rust- of kraam (vooral bij stationair draaien)
  • Wat zijn enkele van de meest voorkomende oorzaken van de code?

    oorzaken voor deze code kunnen omvatten:

  • Defecte DBW stelmotor
  • open of kortgesloten circuit of verbindingsstukken in het CAN harnas
  • Onvoldoende besturingsmodule grond
  • Defecte TPS of APP-sensor
  • Defecte controller of programmeerfout
  • open of kortgesloten circuits tussen de TPS / APP-sensor en PCM
  • Wat zijn sommige stappen P061F het oplossen van problemen?

    Zelfs voor de meest ervaren en goed uitgeruste professionele technicus, de diagnose van een code P061F kan blijken te zijn een hele uitdaging. Er is ook de kwestie van de herprogrammering. Zonder de nodige herprogrammering apparatuur, zal het onmogelijk zijn om een ​​defecte controller te vervangen en te voltooien een succesvolle reparatie.

    Als er ECM / PCM voeding codes aanwezig zijn, zullen ze uiteraard moeten worden verholpen voordat u een P061F diagnosticeren. Ook als er TPS / APP-sensor codes aanwezig zijn, moeten deze worden gediagnosticeerd en eerst gerepareerd.

    Er zijn verschillende voorbereidende tests die vóór verklaren individuele regelaar defect kan worden uitgevoerd. Een diagnose scanner, een digitale volt / ohmmeter (DVOM) en een bron van betrouwbare voertuiginformatie vereist. Een oscilloscoop kan ook nuttig blijken te zijn.

    Sluit de scanner aan het voertuig diagnostische poort en op te halen alle opgeslagen codes en freeze frame data. U wilt deze informatie naar beneden, voor het geval dat de code blijkt een intermitterende één te schrijven. Na het opnemen van alle relevante gegevens de codes en test rijden met het voertuig totdat de code reset of het PCM binnenkomt readiness modus. Als de PCM binnenkomt bereid modus, de code intermitterend en moeilijker te diagnosticeren. De voorwaarde, dat de P061F veroorzaakt op te slaan, kan het zelfs nodig om te verslechteren voordat er een diagnose kan worden gesteld. Als de code wordt gereset, doorgaan met dit korte lijst van voorproeven.

    Bij een poging om een ​​P061F diagnosticeren, informatie kan je grootste hulpmiddel zijn. Zoek je voertuig bron van informatie voor bulletins technische dienst (TSB) dat de code opgeslagen, voertuig (jaar, merk, model, en de motor) parallel, en symptomen vertoonden. Als u de juiste TSB vinden, kan het diagnostische informatie die u zal helpen op een belangrijke manier te leveren.

    De bron van informatie voertuig standpunten connector gezicht te verkrijgen, connector pin-out charts, component locators, bedrading schema’s en diagnostische flow charts betrekking tot de code en betrokken voertuig.

    de scanner gegevensstroom (of oscilloscoop) kunnen nuttige informatie over storingen en spanningspieken in individuele TPS / APP sensoren leveren.

    U kunt de DVOM om de afzonderlijke sensoren testen als geen afwijkingen zijn gedetecteerd met de oscilloscoop (of scanner scherm stream). Test APP-sensor en TPS weerstand volgende specificaties en procedures van de fabrikant. Indien alle sensoren en circuits lijken te functioneren zoals bedoeld, gaat door het testen van de controller voeding en aarde.

    testprocedures en specificaties Volg de fabrikant om de gashendel actuator motor met behulp van de DVOM en de scanner te testen. DBW gasklephuis componenten worden zelden los verkrijgbaar en moeten worden vervangen als een samenstel.

    Gebruik DVOM om testbeheerser voeding zekeringen en relais. Test en doorgebrande zekeringen te vervangen indien nodig. Zekeringen worden getest bij de schakeling geladen.

    Als alle zekeringen en relais lijken te functioneren zoals bedoeld, een visuele inspectie van Regelaargerelateerde bedrading en kabelbomen in orde. U zult ook willen chassis en de motor gemalen knooppunten te controleren. Gebruik uw voertuig informatiebron te plaatsen op de grond te krijgen voor gerelateerde circuits. Gebruik de DVOM om proeftuin integriteit.

    een visuele inspectie systeem controllers op tekenen van water, warmte, of aanrijding schade. Elke controller die is beschadigd, vooral door water, moet defect worden beschouwd.

    Als controller voeding en aarde circuits intact zijn, vermoedt dat een defecte controller of een controller programmeerfout. Controller vervanging zal herprogrammering vereisen. In sommige gevallen kunt u reprogrammed controllers kopen via aftermarket bronnen. Andere voertuigen / controllers aan boord herprogrammering die alleen kan worden gedaan door middel van een dealer of een andere gekwalificeerde bron vereisen.

  • In tegenstelling tot de meeste andere codes, de P061F wordt waarschijnlijk veroorzaakt door een defecte controller of een controller programmeerfout
  • Testsysteem aarding op door de negatieve meetkabel van de DVOM met massa en de positieve meetkabel op batterijspanning
  • Hulp nodig?

    Laat ons uw probleem verhelpen. U bent van harte welkom onze diagnose experts hebben in de meeste gevallen de kennis en kunde om de oorzaak van de foutcode p061f te vinden en de problemen op te lossen.

    Maak een afspraak voor diagnose

    X