P061D Internal Control Module Engine Air Mass Prestaties

Home » OBD Codes » P0600-P0699 » P061D Internal Control Module Engine Air Mass Prestaties

P061D Internal Control Module Engine Air Mass Prestaties

OBD-II Trouble Code Technische beschrijving

Internal Control Module Engine Air Mass prestaties

Wat betekent dat?

Deze generieke aandrijflijn diagnostische code ( DTC) normaliter van toepassing op vele OBD-II-voertuigen. Die kunnen omvatten, maar is niet beperkt tot voertuigen van Ford, Mazda, Chevrolet, Lincoln, enz.

Wanneer een code P061D is opgeslagen, betekent dit dat de aandrijflijn (PCM) een interne prestatiemaatstaven fout ontdekt in de motor luchtmassa (mass luchtstroom – MAF) controlesysteem. Andere controllers kunnen ook detecteren van een interne PCM prestaties fout (met de motor RPM Monitoring System) en dragen bij aan een P061D worden opgeslagen.

De interne controle module bewaken van processors zijn verantwoordelijk voor diverse controller zelftest taken en de interne controle module verantwoording. Motor luchtmassa rekensysteem ingangs- en uitgangssignalen zijn onderworpen aan zelftest wordt voortdurend door de PCM en andere regelaars. De transmissie besturingsmodule (TCM), traction control module (TCSM) en andere regelaars zijn onderworpen aan interactie met de motor luchtmassa controlesysteem.

Motor luchtmassa wordt bewaakt (door de PCM en andere regelaars) gebruik invoersignalen van de MAF-sensor / s. Gewenste motor MAF is geprogrammeerd in de PCM en andere controllers. Werkelijke motor luchtmassa berekend met invoergegevens van de MAF-sensor, alsmede de gaspedaal positiesensor (TPS), en andere motor en transmissie sensoren. Gewenste motor luchtmassa wordt vervolgens vergeleken met de werkelijke motor luchtmassa. Nadat de gewenste en werkelijke motor luchtmassa wordt vergeleken, de PCM maakt de nodige aanpassingen voor brandstoftoevoer en ontstekingstijdstip.

Wanneer de ontsteking aan staat en de PCM wordt bekrachtigd interne motortoerental bewaken Zelftestprogramma geïnitieerd . Naast lopende interne regelaar zelftests, het controller area network (CAN) vergelijkt ook signalen van elke afzonderlijke module zodat alle regelaars behoren functioneren. Deze tests worden gelijktijdig uitgevoerd.

Als de PCM een interne fout in gewenste motortoerental luchtmassa en feitelijke motor luchtmassa (waarbij de maximale toelaatbare drempelwaarde overschrijdt) detecteert, een code P061D worden opgeslagen en een storing controlelampje (MIL) kan worden belicht . Meerdere ontsteking cycli (met een storing) kan voor MIL verlichting nodig

De foto van een PCM terwijl de kap verwijderd.

Wat is de ernst van de DTC?

Internecontrolesystemen moduleprocessor codes moeten worden aangemerkt als ernstig. Een opgeslagen code P061D kan leiden tot ernstige rijgedrag en brandstofverbruik kwesties, plotseling en zonder waarschuwing.

Wat zijn enkele van de symptomen van de code?

De symptomen van een P061D foutcode kan onder andere:

  • aarzeling of struikelen over versnelling
  • ontstekingsfout
  • Verminderd brandstofverbruik
  • ontstekingsfout codes kunnen ook aanwezig
  • Wat zijn enkele van de meest voorkomende oorzaken van de code

    oorzaken voor deze code kunnen zijn:?

  • Defecte MAF-sensor
  • Aangetaste MAF connector
  • Defecte PCM of PCM programmafout
  • open of kortgesloten circuit of verbindingsstukken in het CAN harnas
  • Onvoldoende besturingsmodule begane
  • Open of kortgesloten circuits tussen de MAF-sensor en de PCM
  • Wat zijn enkele stappen P061D het oplossen van problemen?

    Zelfs voor de meest ervaren en goed uitgeruste professionele technicus, de diagnose van een code P061D kan blijken te zijn een hele uitdaging. Er is ook de kwestie van de herprogrammering. Zonder de nodige herprogrammering apparatuur, zal het onmogelijk zijn om een ​​defecte controller te vervangen en te voltooien een succesvolle reparatie.

    Als er ECM / PCM voeding codes aanwezig zijn, zullen ze uiteraard moeten worden verholpen voordat u een P061D diagnosticeren. Ook als MAF-sensor of gasklepstandsensor (TPS) codes aanwezig zijn, moeten deze worden gediagnosticeerd en eerst gerepareerd.

    Volg aanbevelingen van de fabrikant voor het testen MAF en TPS sensors. Vervang defecte onderdelen zoals vereist.

    Er zijn verschillende voorbereidende tests die kunnen worden uitgevoerd voorafgaand aan het verklaren van een individuele controller defect. Een diagnose scanner, een digitale volt / ohmmeter (DVOM) en een bron van betrouwbare voertuiginformatie vereist. Een oscilloscoop kan ook nuttig blijken te zijn.

    Sluit de scanner aan het voertuig diagnostische poort en op te halen alle opgeslagen codes en freeze frame data. U wilt deze informatie naar beneden, voor het geval dat de code blijkt een intermitterende één te schrijven. Na het opnemen van alle relevante gegevens de codes en test rijden met het voertuig totdat de code reset of het PCM binnenkomt readiness modus. Als de PCM binnenkomt bereid modus, de code intermitterend en moeilijker te diagnosticeren. De voorwaarde, dat de P061D veroorzaakt op te slaan, kan het zelfs nodig om te verslechteren voordat er een diagnose kan worden gesteld. Als de code wordt gereset, doorgaan met dit korte lijst van voorproeven.

    Bij een poging om een ​​P061D diagnosticeren, informatie kan je grootste hulpmiddel zijn. Zoek je voertuig bron van informatie voor bulletins technische dienst (TSB) dat de code opgeslagen, voertuig (jaar, merk, model, en de motor) parallel, en symptomen vertoonden. Als u de juiste TSB vinden, kan het diagnostische informatie die u zal helpen op een belangrijke manier te leveren.

    De bron van informatie voertuig standpunten connector gezicht te verkrijgen, connector pin-out charts, component locators, bedrading schema’s en diagnostische flow charts betrekking tot de code en betrokken voertuig.

    Gebruik DVOM om testbeheerser voeding zekeringen en relais. Test en doorgebrande zekeringen te vervangen indien nodig. Zekeringen worden getest bij de schakeling geladen.

    Als alle zekeringen en relais lijken te functioneren zoals bedoeld, een visuele inspectie van Regelaargerelateerde bedrading en kabelbomen in orde. U zult ook willen chassis en de motor gemalen knooppunten te controleren. Gebruik uw voertuig informatiebron te plaatsen op de grond te krijgen voor gerelateerde circuits. Gebruik de DVOM om proeftuin integriteit.

    een visuele inspectie systeem controllers op tekenen van water, warmte, of aanrijding schade. Elke controller die is beschadigd, vooral door water, moet defect worden beschouwd.

    Als controller voeding en aarde circuits intact zijn, vermoedt dat een defecte controller of een controller programmeerfout. Controller vervanging zal herprogrammering vereisen. In sommige gevallen kunt u reprogrammed controllers kopen via aftermarket bronnen. Andere voertuigen / controllers aan boord herprogrammering die alleen kan worden gedaan door middel van een dealer of een andere gekwalificeerde bron vereisen.

  • In tegenstelling tot de meeste andere codes, de P061D wordt waarschijnlijk veroorzaakt door een defecte controller of een controller programmeerfout
  • Testsysteem aarding op door de negatieve meetkabel van de DVOM met massa en de positieve meetkabel op batterijspanning
  • Hulp nodig?

    Laat ons uw probleem verhelpen. U bent van harte welkom onze diagnose experts hebben in de meeste gevallen de kennis en kunde om de oorzaak van de foutcode p061d te vinden en de problemen op te lossen.

    Maak een afspraak voor diagnose

    X