P061C Internal Control Module Engine RPM prestaties

Home » OBD Codes » P0600-P0699 » P061C Internal Control Module Engine RPM prestaties

P061C Internal Control Module Engine RPM prestaties

OBD-II Trouble Code Technische beschrijving

Internal Control Module Engine RPM prestaties

Wat betekent dat?

Deze generieke aandrijflijn storingscode (DTC ) normaliter van toepassing op vele OBD-II-voertuigen. Die kunnen omvatten, maar is niet beperkt tot voertuigen van Dodge, Ram (Cummins), Ford, Chrysler, enz.

Wanneer een code P061C is opgeslagen, betekent dit dat de aandrijflijn (PCM) een heeft gedetecteerd interne prestatiemeting fout in de motor RPM (omwentelingen per minuut) monitoring-systeem. Andere controllers kunnen ook detecteren van een interne PCM prestaties fout (met de motor RPM Monitoring System) en dragen bij aan een P061C worden opgeslagen.

De interne controle module bewaken van processors zijn verantwoordelijk voor diverse controller zelftest taken en de interne controle module verantwoording. Motor RPM systeem voor de berekening input en output signalen zijn afhankelijk van de zelftest en worden permanent bewaakt door de PCM en andere gerelateerde controllers. De transmissie besturingsmodule (TCM), traction control module (TCSM) en andere regelaars zijn onderworpen aan interactie met het toerental controlesysteem.

motortoerental wordt bewaakt (door de PCM en andere regelaars) met de invoerhulp signalen van de krukas positie (CKP) en nokkenasstand (CMP) sensor / s. Gewenste toerental van de motor wordt geprogrammeerd in de PCM en andere controllers. Werkelijke RPM wordt berekend met invoergegevens uit de CKP en CMP sensoren, alsmede de gaspedaal positiesensor (TPS), en andere motor en transmissie sensoren. Gewenste toerental wordt vervolgens vergeleken met de werkelijke RPM.

Als het contact is ingeschakeld en de PCM wordt bekrachtigd, interne toerental van de motor het bewaken van zelftests worden geïnitieerd. Naast lopende interne regelaar zelftests, het controller area network (CAN) vergelijkt ook signalen van elke afzonderlijke module zodat alle regelaars behoren functioneren. Deze tests worden gelijktijdig uitgevoerd.

Als de PCM een interne fout in de gewenste motortoerental en werkelijke toerental (waarbij de maximale toelaatbare drempelwaarde overschrijdt) detecteert, een code P061C worden opgeslagen en een storing controlelampje (MIL) worden belicht. Meerdere ontsteking cycli (met een storing) kan voor MIL verlichting nodig

De foto van een PCM terwijl de kap verwijderd.

Wat is de ernst van de DTC?

Internecontrolesystemen moduleprocessor codes moeten worden aangemerkt als ernstig. Een opgeslagen code P061C kan leiden tot ernstige rijgedrag en brandstofverbruik kwesties, plotseling en zonder waarschuwing.

Wat zijn enkele van de symptomen van de code?

De symptomen van een P061C foutcode kan onder andere:

  • aarzeling of struikelen over versnelling
  • ontstekingsfout
  • Verminderd brandstofverbruik
  • ontstekingsfout codes kunnen ook aanwezig
  • Wat zijn enkele van de meest voorkomende oorzaken van de code

    oorzaken voor deze code kunnen zijn:?

  • Defecte CKP / CMP sensor
  • Olie verontreinigde krukassensor / CMP stekker
  • Defecte PCM of PCM programmafout
  • open of kortgesloten circuit of verbindingsstukken in het CAN harnas
  • Onvoldoende besturingsmodule grond
  • open of kortgesloten circuits tussen de CKP / nokkenassensor / s en PCM
  • Wat zijn de stappen P061C oplossen?

    Zelfs voor de meest ervaren en goed uitgeruste professionele technicus, de diagnose van een code P061C kan blijken te zijn een hele uitdaging. Er is ook de kwestie van de herprogrammering. Zonder de nodige herprogrammering apparatuur, zal het onmogelijk zijn om een ​​defecte controller te vervangen en te voltooien een succesvolle reparatie.

    Als er ECM / PCM voeding codes aanwezig zijn, zullen ze uiteraard moeten worden verholpen voordat u een P061C diagnosticeren. Ook als er krukassensor / Nokkenassensor of gasklepstandsensor (TPS) codes aanwezig zijn, moeten deze worden gediagnosticeerd en eerst gerepareerd.

    Volg aanbevelingen van de fabrikant voor het testen CKP, CMP en TPS sensors. De oscilloscoop kan bijzonder nuttig zijn bij het testen van elektromagnetische sensoren. Vervang defecte onderdelen zoals vereist.

    Er zijn verschillende voorbereidende tests die kunnen worden uitgevoerd voorafgaand aan het verklaren van een individuele controller defect. Een diagnose scanner, een digitale volt / ohmmeter (DVOM) en een bron van betrouwbare voertuiginformatie vereist. Een oscilloscoop kan ook nuttig blijken te zijn.

    Sluit de scanner aan het voertuig diagnostische poort en op te halen alle opgeslagen codes en freeze frame data. U wilt deze informatie naar beneden, voor het geval dat de code blijkt een intermitterende één te schrijven. Na het opnemen van alle relevante gegevens de codes en test rijden met het voertuig totdat de code reset of het PCM binnenkomt readiness modus. Als de PCM binnenkomt bereid modus, de code intermitterend en moeilijker te diagnosticeren. De voorwaarde, dat de P061C veroorzaakt op te slaan, kan het zelfs nodig om te verslechteren voordat er een diagnose kan worden gesteld. Als de code wordt gereset, doorgaan met dit korte lijst van voorproeven.

    Bij een poging om een ​​P061C diagnosticeren, informatie kan je grootste hulpmiddel zijn. Zoek je voertuig bron van informatie voor bulletins technische dienst (TSB) dat de code opgeslagen, voertuig (jaar, merk, model, en de motor) parallel, en symptomen vertoonden. Als u de juiste TSB vinden, kan het diagnostische informatie die u zal helpen op een belangrijke manier te leveren.

    De bron van informatie voertuig standpunten connector gezicht te verkrijgen, connector pin-out charts, component locators, bedrading schema’s en diagnostische flow charts betrekking tot de code en betrokken voertuig.

    Gebruik DVOM om testbeheerser voeding zekeringen en relais. Test en doorgebrande zekeringen te vervangen indien nodig. Zekeringen worden getest bij de schakeling geladen.

    Als alle zekeringen en relais lijken te functioneren zoals bedoeld, een visuele inspectie van Regelaargerelateerde bedrading en kabelbomen in orde. U zult ook willen chassis en de motor gemalen knooppunten te controleren. Gebruik uw voertuig informatiebron te plaatsen op de grond te krijgen voor gerelateerde circuits. Gebruik de DVOM om proeftuin integriteit.

    een visuele inspectie systeem controllers op tekenen van water, warmte, of aanrijding schade. Elke controller die is beschadigd, vooral door water, moet defect worden beschouwd.

    Als controller voeding en aarde circuits intact zijn, vermoedt dat een defecte controller of een controller programmeerfout. Controller vervanging zal herprogrammering vereisen. In sommige gevallen kunt u reprogrammed controllers kopen via aftermarket bronnen. Andere voertuigen / controllers aan boord herprogrammering die alleen kan worden gedaan door middel van een dealer of een andere gekwalificeerde bron vereisen.

  • In tegenstelling tot de meeste andere codes, de P061C wordt waarschijnlijk veroorzaakt door een defecte controller of een controller programmeerfout
  • Testsysteem aarding op door de negatieve meetkabel van de DVOM met massa en de positieve meetkabel op batterijspanning
  • Hulp nodig?

    Laat ons uw probleem verhelpen. U bent van harte welkom onze diagnose experts hebben in de meeste gevallen de kennis en kunde om de oorzaak van de foutcode p061c te vinden en de problemen op te lossen.

    Maak een afspraak voor diagnose

    X