P0505 Idle Control System Malfunction
OBD-II Trouble Code Technische beschrijving
IAC (Idle Air Control) systeem niet goed functioneert
Deze diagnostische code (DTC) is een generieke powertrain code, wat betekent dat het van toepassing is OBD-II uitgeruste voertuigen. Hoewel generieke mogelijk dat de specifieke reparatie stappen variëren, afhankelijk van merk / model.
Wat betekent dat?
De IAC (Idle Air Control) ventiel regelt het stationair toerental van de motor. Bij stationair de gasklep gesloten is, natuurlijk. De IAC is computergestuurd en maakt slechts een bepaalde hoeveelheid lucht om de gasklep. Deze gedoseerde lucht regelt het stationair toerental. De IAC heeft ” & quot plunjer; of ” sluiter ” die beweegt openen of sluiten de bypass luchtdoorgang.
De meer lucht de IAC maakt om de smoorplaat, hoe hoger de ruststand. De PCM (Powertrain Control Module) maakt gebruik van de IAC-klep naar het stationaire toerental correct te houden met verschillende motor eisen. Kan als drie of vier draads sensor afhankelijk van het model.
De PCM controleert spanningen van de IAC circuits en als het detecteert een onjuiste spanning van één of meer van de IAC motorcircuits zal P0505 stellen. LET OP: Problemen met de IAC zouden alleen merkbaar bij stationair zijn of wanneer de gashendel is gesloten
Symptomen
De symptomen kunnen zijn:.
oorzaken
Mogelijke oorzaken van een P0505 code zijn:
Mogelijke oplossingen
Dit moet een vrij eenvoudig diagnose. Begin met het wissen van de foutcodes. Koppel vervolgens de IAC en start de motor (Dit kan andere IAC codes veroorzaken set. Gewoon negeren voor nu). Als de P0505 code niet opnieuw in te stellen, de plaats van de IAC. Het is intern kortsluiten van een van de IAC circuits. Als de code niet terug te keren na het loskoppelen van de IAC en het starten van de motor, dan weet je dat het niet de IAC motor. Controleer visueel de bedrading helemaal terug naar de PCM. Het kan nodig zijn om visueel te inspecteren het harnas door het verwijderen van alle van de isolatie van de draden. Het is mogelijk dat de draden kan kortsluiting met elkaar of andere draden in het harnas.
Als er geen problemen met de bedrading, en de code houdt terugkeren met de IAC unplugged, kunt u de PCM controleren door het verwijderen van de IAC draden van de PCM-stekker (of knippen van de draden op een plaats waar ze kunnen worden gemakkelijk te repareren) en start de motor (Als u niet zeker bent, doe het dan niet. Breng het naar een gekwalificeerde professional). Nu, als de code niet opnieuw in te stellen is er een probleem met de bedrading. Controleer op doorverbinding over alle IAC draden het. Elke weerstand wijst op een probleem. Controleer op spanning op een (Op dit moment zou er geen spanningen op de draden zijn, omdat ze aan één uiteinde afgeklemd en niet is aangesloten op het IAC). Reparatie als dat nodig is. Maar als de P0505 code niet terugstelt na verwijdering van het IAC draden van de PCM-(of knippen hen) Vervang de PCM, er een probleem intern op de IAC besturingsschakeling.
Andere gerelateerde DTC’s: P0506, P0507
Hulp nodig?
Laat ons uw probleem verhelpen. U bent van harte welkom onze diagnose experts hebben in de meeste gevallen de kennis en kunde om de oorzaak van de foutcode p0505 te vinden en de problemen op te lossen.
Maak een afspraak voor diagnose
"Foutcode definitief verwijderen, DTC Foutcode functie voor p0505 uitschakelen in het ECU"
In het uiterste geval hebben we zelfs de mogelijkheid de specifieke DTC p0505 definitief te verwijderen en de functie van de specifieke foutcode in het ECU uit te schakelen. Alle andere foutcode functies blijven dan gewoon werkzaam ter bescherming van de motor. Dit is wat anders dan het wissen van een foutcode met een diagnose apparaat. Wij hebben de mogelijkheid de functie van de specifieke foutcode definitief te verwijderen waardoor deze ook nooit meer terug komt. Ook noodloop die onstaat op de specifieke foutcode kan zo in de meeste gevallen worden verholpen
Essentiele foutcodes verwijderen wij niet aangezien dit schadelijk kan zijn voor de auto op lange termijn.
Voorbeelden, Het gaat om foutcodes gerelateerd aan:
-klopsensoren,
-distributie timing,
-eerste lambda sensoren voor de catalysator,
-versnellingsbak,
-overboost, underboost
Het verwijderen van deze bovenstaande foutcodes kan desastreuze gevolgen hebben.
We raden aan de mechanische oorzaak te verhelpen in geval van deze specifieke foutcodes.