OBD-II Trouble Code Technische Beschrijving
Systeem Voltage Unstable
Wat betekent dat?
Deze generieke aandrijflijn / motor diagnostische code normaliter van toepassing op alle 1996-nieuwere auto’s, waaronder, maar niet beperkt tot, Kia, Hyundai, Jeep, Mercedes, Dodge, Ford en GM voertuigen.
De PCM bestuurt het laadsysteem in zekere mate op deze voertuigen. Het PCM kan het laadsysteem regelen door een macht of een aardschakeling op de spanningsregelaar in de dynamo.
De Motormanagementsysteem (PCM) controleert het contact voedingscircuit te bepalen of het laadsysteem functioneert. Als de spanning te hoog of te laag is, zal een foutcode set zijn. Als de spanning niet aanwezig wanneer het zou moeten zijn, wordt er een foutcode worden ingesteld. Dit strikt een elektrisch probleem.
Problemen stappen kunnen variëren afhankelijk van de fabrikant, type laadsysteem controle en draadkleuren.
Symptomen
Symptomen van een P0561 motor code kan zijn:
oorzaken
Mogelijke oorzaken voor deze code naar set zijn:
Diagnostische en reparatieprocedures
Een goed uitgangspunt is altijd check voor bulletins technische dienst (TSB) voor uw specifieke voertuig. Uw probleem kan zijn een bekend probleem met een bekende oplossing gezet door de fabrikant en kan je tijd en geld besparen tijdens de diagnose.
De meest voorkomende oorzaak voor deze code is lage accuspanning / een batterij die verbroken was / laadsysteem storing (defecte dynamo). Terwijl we op het onderwerp, laten we niet vergeten om de meest verwaarloosde deel van het laadsysteem, de dynamo riem controleren
Controleer eerst het laadsysteem. Start het voertuig. Zet de koplampen en de ventilator met hoge snelheid naar het elektrische systeem belasten. Met behulp van een digitale Volt Ohm Meter (DVOM), controleer spanning op de batterij. Het moet tussen de 13,2 volt en 14,7 volt. Als de spanning ruim onder 12 volt of boven 15,5 volt diagnostiseren laadsysteem, de belangrijkste nadruk op de dynamo. Bij twijfel, de batterij, te beginnen en laadsysteem getest bij een lokale onderdelen winkel / auto reparatiewerkplaats. De meesten zullen deze service uit te voeren voor een kleine vergoeding, zo niet gratis, en zal meestal geven u een afdruk van de testresultaten.
Als de spanning correct is en u hebt een scanner, schakelt u de diagnostische foutcodes uit het geheugen, en kijk of deze code terugkeert. Als dit niet gebeurt, meer dan waarschijnlijk deze code is intermitterend of een geschiedenis / geheugen code en geen verdere diagnostiek nodig is.
Als de P0561 code doet terugkeer, zoekt u de PCM van uw specifieke voertuig. Eenmaal gelegen, visueel te inspecteren de connectoren en bekabeling. Kijk voor het schrapen, wrijven, kale draden, branden vlekken of gesmolten plastic. Trek de connectoren uit elkaar en controleer de ontvangen aansluitingen (metalen onderdelen) in de connectoren. Kijk of ze zien er verbrand of hebben een groene tint te geven corrosie. Gebruik elektrisch contact schoner en een kunststof borstel of reinigen van de klemmen nodig. Laten drogen en breng elektrische vet wanneer de klemmen contact.
Vervolgens wist de foutcodes uit het geheugen van de scanner en kijken of deze code terugkeert. Als dit niet gebeurt, dan is de verbindingen werden het meest waarschijnlijk uw probleem.
Als het P0561 code doet ruil daarvoor zullen we nodig hebben om de spanningen te controleren aan de PCM. Ten eerste, koppelt u de negatieve accukabel op de accu. Koppel vervolgens het harnas naar de PCM. Sluit de accu los. Zet het contactslot op. Met een DVOM, test de PCM ontsteking voedingscircuit (Red leiden tot de PCM ontsteking voedingsschakeling, zwarte kabel om een goede grond). Als er minder dan de batterij volt op dit circuit, het herstel van de bedrading van de PCM om het contactslot.
Als dat is OK, controleren om ervoor te zorgen dat u een goede grond aan het PCM. Sluit een test licht om 12V accu positief (rood terminal) en raak het andere eind van de test licht om de grond schakeling naar de PCM ontsteking voedingscircuit grond. Als de test licht niet gaat branden, zou dit het probleem circuit aan te geven. Als dat zo is gaan branden, wiebelen de bedrading naar de PCM om te zien of de test licht knippert, wat aangeeft een intermitterende verbinding.
Als alle voorgaande tests hebben gepasseerd en je blijft een P0561 te krijgen, zou dit het meest waarschijnlijk wijzen op een mislukte PCM. Als je onzeker bent, zoek hulp van een getrainde automotive diagnosticus. PCM worden geprogrammeerd of gekalibreerd op het voertuig om volledig te kunnen installeren.