OBD-II Trouble Code Technische beschrijving
Fan Speed Sensor Circuit Onderbroken
Deze diagnostische code (DTC) is een generieke OBD-II powertrain code. Het wordt beschouwd als generiek, omdat het geldt voor alle merken en modellen van voertuigen (1996-nieuwer), hoewel specifieke reparatie stappen kunnen variëren, afhankelijk van het model.
Wat betekent dat?
de voertuigen zijn voorzien van een sensor aan het einde van de koelventilator die beweging tijdens werking van het voertuig detecteert. De sensor wordt gebruikt om te bepalen of de ventilator draait op een ventilatorkoppeling uitgerust voertuig, of worden gebruikt om ventilatorsnelheid bevel van de Motormanagementsysteem (PCM) of motorregeleenheid (ECM) controleren het daadwerkelijke ventilatorsnelheid gedetecteerd op een ventilator uitgerust voertuig.
de gebruikte sensor is een 3 draads, hall-sensor die een 5 volt referentiebron maakt gebruik van de PCM, een aarddraad en signaaldraad aan de PCM ventilatorsnelheid vast te stellen. Specifiek wordt een P0529 foutcode: het PCM / ECM is geen ontvangst van een constante spanning uitvoer van de ventilatorsensor signaaldraad
. Opmerking: Pas op een elektrische ventilator raken als zelfs wanneer de werking van aan voertuig niet werkt. Deze code is vergelijkbaar met P0526, P0527 en P0528
Symptomen
De symptomen van een P0529 DTC kunnen zijn:
oorzaken
Mogelijke oorzaken van een P0529 code zijn onder andere:
Mogelijke oplossingen
koelventilator sensor harnas – Controleer op losse verbindingen en beschadigde draden die mogelijk in contact komen met koelventilator. Loskoppelen koelventilator stekker en connector aan PCM en controleer resistentie behulp van een digitale volt ohmmeter (DVOM) met draden aan elk uiteinde van de voedingsdraad, signaaldraad en aarde (indien aangesloten op PCM / ECM). Sommige autofabrikanten hebben een Technical Service Bulletin (TSB) afgegeven voor de vervanging van de sensor kabelboom. Vervanging of reparatie harnas
PCM / ECM -. Disconnect ventilatorsnelheid sensor harnas en PCM / ECM harnas hand van een DVOM met positieve en negatieve leidingen verbonden met elk uiteinde, controleren op grote weerstand in signaaldraad circuit. Back probe signaaldraad via een DVOM ingesteld op de V schalen of grafische multimeter op de sensor harnas en de PCM / ECM met de positieve draad op de signaaldraad en negatieve draad op een bekende goede grond te bepalen of de spanning is van de ventilatorsnelheid sensor. Als signaalspanning constant en verhogingen met verhoogde ventilatorsnelheid, verdachte foutieve PCM / ECM
koelventilator snelheidssensor -. Controleer snelheidssensor montage aan het einde van koelventilateur losse montage of losse connector. Loskoppelen kabelbundelstekker van sensor en meet deze door via de DVOM ingesteld op ohmschaal tussen de kracht, bodem en signaaldraden, geen weerstand aanwezig is tussen de signaaldraad en de grond- of voedingsdraden zijn. Als de weerstand aanwezig is tijdens het draaien met de hand rond, kan er een interne kortsluiting zijn.
De signaaldraad mag alleen tijdens de eigenlijke werking van de ventilator getest door terug te sonderen van de kabelboomconnector de DVOM ingesteld op volt schaal of grafische multimeter met de positieve draad op de signaaldraad en de negatieve draad op een bekende goede grond, daar de hall-sensor die werkt door een magnetisch veld dat spanningsveranderingen terwijl de ventilator draait. Zoals ventilatorsnelheid toeneemt, moet de volage ook toenemen. Vervang koelventilator snelheidssensor of bedrading goed en soms signaalspanning daalt.