OBD-II Trouble Code Technische beschrijving
Cooling Fan Rationaliteit controleren Storing
Wat betekent dat?
Deze generieke aandrijflijn / motor diagnostische code doorgaans geldt voor alle OBDII motoren uitgerust, maar verschijnt vaker in bepaalde Ford, Isuzu, Mazda, Mercedes Benz, en Subaru voertuigen.
De koelventilatormodule gewoonlijk gevonden gemonteerd achter de radiator voor de motor. De koelventilatormodule wordt typisch geregeld door de Motormanagementsysteem (PCM) gebaseerd op ingangen aangesloten op het.
De PCM ontvangt deze ingangen via spanningssignalen aan koelvloeistof en inlaatluchttemperatuur, airconditioner druk bepalen, en voertuigsnelheid. Deze code wordt ingesteld als deze ingangen geen passende normale werkspanningen opgeslagen in het PCM of als de koelventilator werking van de vooraf bepaalde informatie opgeslagen in de PCM niet overeenkomt.
P0483 had kunnen zijn set als gevolg van mechanische temperatuur problemen (onjuiste temperatuur van de koelvloeistof te wijten aan vast thermostaat / mislukte waterpomp); of elektrische problemen (niet koelventilator circuit). Deze kunnen niet worden over het hoofd gezien in het stadium het oplossen van problemen, in het bijzonder bij de behandeling van een intermitterend probleem. Stappen voor probleemoplossing kan variëren afhankelijk van de fabrikant, het type koelventilatormodule en draad kleuren
Related koelventilator foutcodes zijn onder andere:.
Ernst & Symptomen
De ernst hangt af van de mislukking. Als een mechanische storing; erge, ernstige. Als een elektrische storing, zal het misschien niet zo ernstig, omdat de PCM kan compenseren voor het, zolang de motor niet oververhit raakt. Terwijl de PCM compenseert, moet de temperatuurmeter gedurende alle cycli aandrijving worden bewaakt. Kenmerkend is dat de fans werken de hele tijd (100% inschakelduur)
De symptomen van een P0483 foutcode kunnen zijn:.
mogelijke oorzaken
In het algemeen de oorzaken van deze code set zijn:
Diagnostic and Repair Procedures
een goed uitgangspunt is altijd een technische dienst bulletin (TSB) te zoeken naar uw specifieke voertuig. De voertuigfabrikant kan een PCM-flash / herprogrammeren om deze kwestie te dekken, en het loont om te controleren op dit voordat je merkt dat je bent gegaan door een lange / verkeerde weg.
Zoek vervolgens naar de koelventilatormodule van uw specifieke voertuig. De koelventilatormodule (ventilatoren) wordt meestal gemonteerd achter de radiator voor de motor. Eenmaal gelegen, visueel te inspecteren de connectoren en bekabeling. Kijk voor het schrapen, wrijven, kale draden, branden vlekken of gesmolten plastic. Trek de connectoren uit elkaar en controleer de ontvangen aansluitingen (metalen onderdelen) in de connectoren. Kijk of ze zien er verbrand of hebben een groene tint te geven corrosie. Gebruik elektrisch contact schoner en een kunststof borstel of reinigen van de klemmen nodig. Even laten drogen en breng de elektrische vet waar de terminals contact.
Als u een scanner, schakelt u de diagnostische foutcodes uit het geheugen, en kijk of P0483 rendement. Als dit niet gebeurt, dan is de verbindingen waren het meest waarschijnlijk uw probleem.
Als de code doet rendement, controleert de integriteit van het koelsysteem. Zorg dat de thermostaat en de waterpomp naar behoren functioneren. Wanneer de motor is afgekoeld, Radiateurdop en verzekeren dat deze goed afdicht op de radiator. Als er vragen zijn over deze componenten van het koelsysteem, vervang ze eerst, want dit is de meest voorkomende bron van zorg met betrekking tot deze foutcode. Zodra dit gebeurt, duidelijke codes en test drive voertuig te verzekeren de P0483 niet terugkeert.
Als de code doet terugkeer, zullen we nodig hebben om de fans en de bijbehorende circuits te testen. Doorgaans zijn er 2 draden in elke koelventilator in de module. Ten eerste, de stekker uit het harnas te gaan naar de koelventilatormodule. Met een digitale Volt Ohm Meter (DVOM), connect één draad van de meter met een aansluiting van één van de fans. Sluit de resterende meter leiden tot de andere fans terminal. Het mag niet geopend of kortgesloten zijn. Controleer de weerstand specificaties van uw specifieke voertuig. Indien de ventilatormotor open of kortgesloten (oneindige weerstand of geen weerstand / 0 ohm), vervangt de koelventilatormodule of, indien beschikbaar, de koelventilator motor.
Als die test slaagt, met een DVOM, controleer dan of u 12V de koelventilatormodule voedingscircuit (Red leiden tot de ventilator voedingscircuit, zwarte leiden tot een goede grond). Met een scanner die de koelventilatoren kan activeren, zet de ventilatoren. Als er geen 12 volt naar de ventilator, het herstel van de bedrading van de PCM of doorgeven aan de ventilator, of eventueel een slechte PCM.
Als dat is OK, controleren om ervoor te zorgen dat u een goede grond in de koelventilator module. Sluit een testlamp 12V accu positieve (rode klem) en raakt het andere uiteinde van de testlamp op de grond circuit naar de koelventilatormodule circuitaarde. Met behulp van de scan instrument om de koelventilatormodule bedienen, te zien of de test gaat branden telkens wanneer de scanner bedient de ventilator. Als de test licht niet gaat branden, zou dit het probleem circuit aan te geven. Als dat zo is gaan branden, wiebelen de bedrading naar de ventilator om te zien of de test licht knippert, wat aangeeft een intermitterende verbinding.
Als alle tests tot nu toe zijn verstreken, en je blijft een P0483 code te krijgen dit zou zeer waarschijnlijk duiden op een mislukte koelventilatormodule, hoewel een mislukte PCM niet kon worden uitgesloten totdat de ventilator was vervangen. Als je onzeker bent, zoek hulp van een getrainde automotive diagnosticus. PCM worden geprogrammeerd of gekalibreerd op het voertuig om volledig te kunnen installeren.