OBD-II Trouble Code Technische beschrijving
verdampingsemissie System Purge regelklep Circuit hoog
Deze diagnostische code (DTC) is een generieke powertrain OBD-II code. Het wordt beschouwd als generiek, omdat het van toepassing is op OBD-II uitgeruste voertuigen, met inbegrip van maar niet beperkt tot Hyundai, VW, Chevrolet, Audi, Kia, Volvo, BMW, etc. Anecdotally lijkt vaker op Subaru & Ford-modellen. Specifieke reparatie stappen kunnen variëren, afhankelijk van het jaar, merk en model van het voertuig.
Wat betekent dat?
Bij auto’s uitgerust met verdampingsemissieproef controlesystemen (EVAP), de motor zuigt overmatige brandstof dampen uit de gastank die anders zouden worden afgeblazen. Het doel van het systeem is emissiebeperkingsmaatregelen.
De verdampingsemissieproef bestaat uit de brandstoftank, een zuigslang met het koolstoffilter voor het bevatten van brandstofdampen, druksensor op de brandstoftank, spoelklep de koolstoffilter, zuigslang met de vulopening afsluitklep en vacuümslang van het koolstoffilter spoelklep naar het inlaatspruitstuk. Wanneer de motor uitgeschakeld, de ventilatie afsluitklep en bus spoelklep gesloten.
De brandstof kan ontsnappen in de atmosfeer. Wanneer de motor wordt gestart, de spoelklep op de producthouder wordt geopend om de gevangen brandstofdamp wordt getrokken door de motor vacuüm in het inlaatspruitstuk. Tegelijkertijd de aars afsluiter opent ook een kleine hoeveelheid lucht toe te voeren aan de houder en meng met de brandstofdamp een betere mengsel. Zodra ontlucht en de druksensor in de tank toont een significante daling beide kleppen dicht afsluiten van het systeem weer.
De brandstofdamp wordt via een vacuümleiding om de inname van de motor en de aftapklep / magneetklep meter de gewenste hoeveelheid brandstof dampen, bestuurd door de voertuigen aandrijflijn (PCM) of motorregeleenheid (ECM). De PCM / ECM bewaakt de spanning op de spoelen regelklep en heeft een hogere spanning dan verwacht gedetecteerd
Zie spoelregeling klepcircuit codes omvatten:.
symptomen
opvallende symptomen van een P0459 EVAP foutcode normaal gesproken alleen onder verlichting van de storing controlelampje (MIL), of ” Check Engine licht / Dienst Engine Binnenkort ” licht. Andere foutcodes kunnen deze code te begeleiden. In sommige gevallen kan er een geur van gas en / of licht dalen in brandstofverbruik
mogelijke oorzaken
Oorzaken van deze DTC kunnen zijn:.
Diagnosis & Reparatie
Een goede eerste stap als u ontvangt een P0459 is om te controleren of Technical Service Bulletins (TSBs) die gelden voor uw jaar / merk / model. Als dit een bekend probleem, kan een TSB helpen besparen u tijd en geld bij de diagnose & reparatie.
visueel de motorkabelboom connectoren op beschadiging zoek naar geknepen draden, losse of verbogen of harde bedrading zonder isolatie. Typisch de purge regelklep bekrachtigd door de batterij en geactiveerd en uitgeschakeld met een duty cycle via PCM / ECM. Met de fabrikanten aansluitschema’s identificeren welk type schakeling wordt gebruikt en controleer batterijspanning aanwezig met de sleutel op / motor afgezet aan de kracht van de solenoïdeklep met een in de digitale volt ohmmeter (DVOM) ingesteld op de Volt schaal. Als er geen batterij spanning aanwezig is, sporenelementen de bedrading naar de oorzaak.
bepalen Controleer korte tot grond door het ontkoppelen van de kabelboom in de regelklep solenoïde en de spanningsbron. Met de DVOM ingesteld op de ohmschaal met de minpool is verbonden met een bekende goede grond en de positieve leiding aan beide uiteinden die voedt de regelklep magneetklep. Als de weerstand is erg laag, vermoedt dat er een kortsluiting naar de grond en reparatie van de bedrading. Controleer op een kort naar massa aan de bedieningszijde van het harnas door het loskoppelen van de kabelboom van de regelklep magneetklep en PCM / ECM harnas. Identificeer de juiste draad en met de DVOM ingesteld op ohmschaal, controle op resistentie met de minpool is verbonden met een bekende goede grond en de positieve leiding aan beide kabelboom voor de stuurschakeling. Als weerstand zeer laag vermoeden kort naar aarde en reparatie van de bedrading
dampafzuigsolenoïdeklep -. Controleer op doorverbinding op dampafzuigsolenoïdeklep connectorpennen na het verwijderen van het harnas stekker met de DVOM ingesteld op het ohm schaal. Controleer weerstand binnen specificaties van de fabrikant. Controleer op een kort naar massa via de DVOM met de negatieve draad bevestigd aan een bekende goede grond en de positieve aansluitgeleider op elk van de aansluitpennen aan de regelklep magneetklep. Weerstand moet zeer hoge of boven limiet (OL) zijn. Bij een zeer lage hoeveelheid weerstand gevonden, vermoeden dat de regelklep solenoïde maakt contact met aarde en vervangen door een bekende goede eenheid.
Aangezien de EVAP alleen ingeschakeld gedurende bepaalde rijomstandigheden, zal het noodzakelijk de EVAP bediening met een geavanceerde scanner staat en het uitvoeren van een proef op de weg onder de rijomstandigheden controleren vereist om de EVAP activeren. Sommige geavanceerde scan gereedschappen hebben een interne test van de EVAP systeem handmatig te activeren. Controleer de PCM / ECM is commandant van de EVAP systeem in. Als het systeem goed functioneert, is het noodzakelijk om terug sonde de PCM / ECM bedradingsonnectoren via een grafische multimeter of oscilloscoop met een duty cycle functie met de positieve aansluitgeleider van de spoelregeling klepnaald en de negatieve draad verbonden met een bekende goede grond. De duty cycle moet overeenkomen met wat wordt geboden door de PCM / ECM tijdens EVAP werking. Als er geen duty cycle aanwezig, de PCM / ECM kan worden in gebreke is gebleven.