P043B Catalyst temperatuurvoelercircuit Range / performance Bank 2 Sensor 2)

OBD-II Trouble Code Technische beschrijving

Catalyst temperatuurvoelercircuit Bereik / Prestatie (Bank 2, Sensor 2)

Wat betekent dat?

deze diagnostische (DTC) is een generieke aandrijflijn code, wat betekent dat van toepassing is op OBD-II uitgeruste voertuigen die een katalysator temperatuursensor hebben (Subaru, Ford, Chevrolet, jeep, Nissan, Mercedes-Benz, Toyota, Dodge, etc. ). Hoewel algemeen kan de exacte reparatiestappen variabel merk / model.

De katalysator is een van de belangrijkste onderdelen van emissies apparatuur op een voertuig. Afvalgassen door de katalysator waarbij een chemische reactie plaatsvindt. Deze reactie converteert koolmonoxide (CO), koolwaterstoffen (HO) en stikstofoxiden (NOx) – in onschadelijk water (H2O) en kooldioxide (CO2)

Converter efficiëntie wordt bewaakt door twee zuurstofsensoren.; een aangebracht stroomopwaarts van de omzetter en één stroomafwaarts aangebracht. Door vergelijking van de zuurstofsensor (O2) signalen, kan de aandrijflijn (PCM) bepalen of de katalysator goed werkt. Een standaard zirkonium prealyst O2 sensor snel omschakelen zijn uitgangssignaal tussen ongeveer 0,1 en 0,9 volt. Bij lezing van 0,1 volt duidt een mager lucht / brandstofmengsel, dat 0,9 volt geeft een rijk mengsel. Indien de module goed werkt de stroomafwaartse sensor dient om constant op ongeveer 0,45 volt.

Katalysator efficiëntie en de temperatuur gaan hand en hand. Indien de module wordt naar behoren functioneert, dient de uitlaattemperatuur iets hoger dan de inlaat. De oude vuistregel was een verschil van 100 graden Fahrenheit. Is echter mogelijk dat veel moderne auto’s dit niet veel van een verschil te laten zien.

Er is geen echte ” katalysator temperatuursensor “. Wat de codes overzicht in dit artikel verwijst naar de zuurstof sensor. & Quot; bank 2 ” gedeelte van de code geeft het probleem bij de tweede bank van de motor. Dat wil zeggen, de bank die niet is opgenomen cilinder # 1. & Quot; Sensor 2 ” verwijst naar de sensor die achter de katalysator.

Trouble code P043B ingesteld wanneer het PCM een bereik of prestatiesprobleem in de bank 2, katalysator temperatuursensor 2 circuit

Code Ernst & Symptomen

De ernst van deze code is matig. Symptomen van een P043B motorcode kunnen zijn:

  • Illuminated check engine licht
  • Slechte prestaties van de motor
  • Een verminderde brandstofverbruik
  • verhoogde emissies
  • oorzaken

    Mogelijke oorzaken hiervoor P043B code zijn:

  • Defecte zuurstofsensor
  • Bedrading problemen
  • Uitlaat lucht / brandstofmengsel uit balans
  • Defecte PCM / PCM programmering
  • Diagnostische en reparatieprocedures

    Begin met visuele inspectie van de stroomafwaartse zuurstofsensor en de bijbehorende bedrading. Kijk voor losse verbindingen, beschadigde bedrading, enz. Kijk ook voor afzuiging lekken zowel visueel als auditief. Een uitlaat lek kan een vals zuurstofsensor code. Als schade wordt gevonden, reparatie nodig, schakelt u de code en kijk of het rendement.

    Vervolgens cheque van bulletins technische dienst (TSBs) met betrekking tot de kwestie. Als er niets wordt gevonden, moet u om vooruit te gaan stap voor stap de diagnose van het systeem. Het volgende is een algemene procedure voor het testen van deze code varieert voertuigen. Om het systeem nauwkeurig te testen, zult u wilt verwijzen naar een voertuig merk / model specifieke diagnostische stroomschema.

    Controleer of er andere DTC

    Oxygen sensor codes kan vaak worden ingesteld als gevolg van de prestaties van de motor problemen die een uit balans lucht / brandstofmengsel veroorzaken. Als er andere DTC’s opgeslagen, wil je die eerste te pakken alvorens verder te gaan met zuurstof sensor diagnose.

    Controleer Sensor Operation

    Dit kan het beste gebeuren met behulp van een scanner, of beter nog, een oscilloscoop. Aangezien de meeste mensen hebben geen toegang tot een bereik hebben, dus we zullen dekken zuurstof sensor diagnose met behulp van een scanner. Sluit de scanner aan de ODB-poort onder het dashboard. Zet de scanner aan en kies de Bank 2 Sensor 2 voltage parameter uit de lijst van gegevens. Breng de motor op bedrijfstemperatuur en bekijk de sensor is aangesloten op de scanner in de grafische modus.

    De sensor zou een constante 0,45 volt lezen met slechts zeer geringe schommelingen. Als het niet juist reageert zal het waarschijnlijk moeten worden vervangen.

    Controleer het circuit

    Zuurstofsensoren produceren hun eigen spanning signaal dat dateert uit de PCM wordt verzonden. Alvorens verder te gaan, wil je naar de fabriek elektrische schema’s raadplegen om te bepalen welke draden die. AutoZone biedt gratis online reparatiehandleidingen voor vele voertuigen en ALLDATADIY biedt enkel voertuig abonnementen. Controleren op doorverbinding tussen de sensor en PCM, draai de sleutel op ” off ” positie en verwijder de O2 stekker. Sluit een digitale multimeter ingesteld op ohm (Contact uit) tussen de O2 sensorsignaal aansluiting van de PCM en de signaaldraad. Indien de tellerstanden buiten bereik (OL) er een onderbreking tussen PCM en de sensor die moet worden gelokaliseerd en gerepareerd. Als de meter leest een numerieke waarde, is er continuïteit.

    Vervolgens wil je de grond zijde van het circuit te controleren. Om dit te doen, draai de contactsleutel in de ” off ” positie en verwijder de O2 stekker. Sluit een digitale multimeter ingesteld op ohm (Contact uit) tussen de O2 stekker aardaansluiting (kabelbundelzijde) en chassisaarding. Indien de tellerstanden buiten bereik (OL) er een open circuit op de belastingzijde van de schakeling die moet worden gelokaliseerd en gerepareerd. Als de meter leest een numerieke waarde, is er continuïteit aan de grond.

    Tot slot, wil je om te controleren of de PCM correct verwerken van de O2 sensor signaal. Hiertoe laat alle aansluitpunten aangesloten en plaats een back-probe meter voorsprong in de signaalaansluiting op PCM. Stel de digitale multimeter aan op de DC volt setting. Met de motor opgewarmd, vergelijken spanning lezing over de meter om dat op de scan tool. Als de twee doen geen partij, het PCM is het waarschijnlijk defect of vereist reprograming.

    Het beste of niets

    Alle aanpassingen worden gedaan op de testbank. Bij CHIPTUNERS bieden we de hoogste kwaliteit die haalbaar is in de auto-tuning-industrie.

    Veilig en betrouwbaar

    We behandelen elke auto alsof hij van onszelf is. Bij alle afstellingen houden we rekening met marge van veiligheid voor uw onderdelen.

    Eerlijk advies

    Wij houden van mensen en willen eerlijk zaken doen. Wij zullen al onze klanten eerlijk advies geven en staan altijd open voor hulp.

    Hulp nodig?

    Laat ons uw probleem oplossen
    U bent van harte welkom, onze diagnostische experts hebben in de meeste gevallen de kennis en vaardigheden om de oorzaak van de problemen te vinden en op te lossen.
    Als er geen sprake is van een daadwerkelijk mechanisch probleem, kunnen we deze specifieke foutcode uit de ECU verwijderen. Dit bieden we alleen aan voor niet-essentiële foutcodes.
    Laten we het
    p043b
    foutcodeprobleem oplossen
    Essentiele foutcodes verwijderen wij niet aangezien dit schadelijk kan zijn voor de auto op lange termijn.
    Voorbeelden, Het gaat om foutcodes gerelateerd aan:
    Het verwijderen van deze bovenstaande foutcodes kan desastreuze gevolgen hebben. We raden aan de mechanische oorzaak te verhelpen in geval van deze specifieke foutcodes.
    Maak een afspraak voor definitieve verwijdering van
    p043b

    PRIJS VANAF 180 EURO

    Direct contact via WhatsApp of e-mail

    Waar woon je in de buurt?

    Adres

    Nieuweweg 204-B, 6603 BV Wijchen (Nijmegen)

    Adres

    Laan van Ambacht 1-3, 2631 RJ Nootdorp