OBD-II Trouble Code Technische beschrijving
Cilinder 3 Fuel Trim bij Min Limit
Wat betekent dat?
Dit is een generieke powertrain diagnostische (DTC) en in het algemeen van toepassing op alle benzine OBD-II-voertuigen. Die kunnen omvatten, maar zijn niet beperkt tot voertuigen van Mazda, Land Rover, Jaguar, Subaru, Ford, BMW, Dodge, etc. Hoewel generieke, de exacte reparatie stappen kunnen variëren, afhankelijk van jaar, merk, model en powertrain configuratie. P >
een opgeslagen P02A3 codemiddelen de aandrijflijn (PCM) een zeer rijk mengsel in een bepaald motorcilinder is de cilinder gedetecteerd in casu # 3.
de PCM gebruikt de brandstofafstelling systeem te verhogen of zoals vereist brandstoftoevoer te verminderen. Invoersignalen van de zuurstof sensoren de PCM met de gegevens om brandstofafstelling passen. De PCM toepassingen variaties in brandstofinjector pulsbreedtemodulatie van kracht lucht / brandstofverhouding verandert.
Korte termijn brandstofafstelling is voortdurend berekend door de PCM. Het fluctueert snel en is een van de belangrijkste factoren bij de berekening van de lange termijn brandstof trim. Elk voertuig heeft een minimale en maximale brandstofafstelling percentage parameters geprogrammeerd in de PCM. De parameters voor de korte termijn brandstofafstelling zijn veel breder dan de parameter specificaties voor de lange termijn brandstof trim.
Kleine variaties in brandstofafstelling, kenmerkend gemeten in positieve of negatieve percentage normaal en veroorzaakt geen code P02A3 worden opgeslagen. Maximale brandstofafstelling parameters (positief of negatief) zijn gewoonlijk in de vijfentwintig procent bereik. Zodra dit maximum is overschreden, wordt een code van dit type worden opgeslagen.
Wanneer de motor werkt optimaal rendement en er weinig behoefte te verhogen of de hoeveelheid brandstof die aan elke cilinder te verlagen brandstofafstelling moet weerspiegelen tussen nul en tien procent. Wanneer magere uitlaatgassen worden gedetecteerd door de PCM, moet brandstof worden verhoogd en brandstofafstelling zal weerspiegelen een positieve percentage. Als de uitlaat is te rijk, de motor heeft minder brandstof en brandstofafstelling moet een weerspiegeling zijn van een negatief percentage
Zie ook:. Alles wat je wilt weten over brandstof afwerking
OBD-II. voertuigen moet een patroon voor de lange termijn brandstofafstelling strategie vast te stellen en dit zal meerdere ontsteking cycli vereisen
brandstoffijnafstelling grafieken zoals getoond door OBD-II scanner.
Wat is de ernst van deze DTC?
de P02A3 moet worden aangemerkt als ernstig, omdat een rijke brandstof aandoening kan leiden tot tal van drivability kwesties en katalysator schade.
Wat zijn enkele van de symptomen van de code?
symptomen van een P02A3 foutcode kunnen zijn:
Wat zijn de c ? EMEENSCHAPPELIJKE oorzaken van de code
Oorzaken voor deze P02A3 brandstofafstelling code kan zijn:
Wat zijn enkele stappen P02A3 het oplossen van problemen? h2 >
Als er MAF of MAP gerelateerde codes aanwezig, diagnosticeren en te repareren die door alvorens het P02A3 code vast te stellen.
ik zou beginnen mijn diagnose met een algemene inspectie van de brandstofinspuiting rail gebied. Mijn focus zou liggen op de brandstof drukregelaar en de vacuümbron voor de brandstof drukregelaar (indien van toepassing). Ik zou de regulator controleren op tekenen van lekkage. Als er gas aan de binnen- of ooutside van de regulator, vermoeden dat het is mislukt.
Als er geen voor de hand liggende mechanische problemen worden ontdekt in de motorruimte, zijn er verschillende tools die nodig zullen zijn om uw diagnose verder :
Vervolgens heb ik zou de scanner om het voertuig diagnostische poort aan te sluiten. Ik zou alle opgeslagen codes en freeze frame gegevens op te halen, schrijf het allemaal op voor later gebruik dan. Nu zou ik de codes te wissen en proefrit het voertuig om te zien of gereset.
Open de scanner datastroom en observeer zuurstofsensor operatie om te zien of een rijke uitlaat aandoening daadwerkelijk bestaat. Ik wil de datastroom te beperken tot alleen relevante gegevens op te nemen. Dit levert een snellere data reactietijd en een nauwkeuriger aflezing
Als een feitelijke rijke uitlaatgas toestand aanwezig is.
Stap 1
Gebruik brandstofdrukmeter om te testen brandstofdruk en het vergelijken met specificaties van de fabrikant. Als brandstofdruk binnen specificaties verder naar stap 2. Wanneer brandstofdruk bovengenoemde maximale specificaties gebruik DVOM om testbrandstof drukregelaar schakelingen, alsmede de regulator zelf (als het elektronisch). Koppel alle bijbehorende besturingen van het circuit alvorens de DVOM te testen weerstand en / of continuïteit van het DVOM. Controller schade kan optreden als het niet wordt verbroken.
repareren of vervangen systeem circuits of onderdelen die niet voldoen aan de specificaties van de fabrikant. Indien de brandstof drukregelaar wordt aangedreven door de motor vacuüm moet worden vervangen als brandstofdruk buitensporig.
Stap 2
Open de injectorstekker (de injector betrokken) en het gebruik de DVOM (of noid lamp indien beschikbaar) om te testen voor injector spanning en aarde puls (deze laatste uit het PCM). Indien geen reden puls wordt ontdekt in de injectorstekker of de grond constant is (bij draaiende motor), verder met stap 3.
Als de spanning en aarde puls aanwezig zijn, sluit de injector en gebruik een stethoscoop (of een ander apparaat luisteren) en beluisteren met draaiende motor. Een hoorbaar klikkend geluid moet worden herhaald met regelmatige tussenpozen. Als het geluid niet aanwezig is, of als het intermitterend, vermoeden dat de injector voor de cilinder in kwestie defect of verstopt. Beide condities zal waarschijnlijk bevel vervanging van de injector.
Stap 3
De meeste moderne brandstofinjectiesystemen ontwikkelen voortdurend van de accuspanning aan elke brandstofinjector, de PCM toevoeren van een grond puls op het juiste tijdstip, het circuit en resulteren in een spray van brandstof aan de cilinder voltooien. Met de DVOM te testen voor injector puls bij de PCM-stekker. Indien er geen reden puls (of constante gemalen) en PCM-, zonder andere codes aanwezig, vermoedt een defect PCM of PCM programmeerfout
. Opmerking: Wees voorzichtig bij het testen / vervangen hogedruk brandstofsysteem componenten.