OBD-II Trouble Code Technische beschrijving
Motorolie temperatuursensor hoog
Wat betekent dat?
Deze diagnostische code (DTC) is een aandrijflijn generieke code, die betekent dat deze toepassing OBD-II uitgeruste voertuigen die een motor olietemperatuursensor hebben (Ford Powerstroke, Chevrolet GMC Duramax, VW, Nissan, Dodge, jeep, Audi, etc.). Hoewel generieke, precies reparatiestappen variabel merk / model.
De motorolietemperatuur (EOT) sensor een signaal dat wordt gebruikt door de aandrijflijn (PCM) kwaliteit berekenen brandstof inspuiting timing en gloeiplug werking. Het EOT signaal wordt ook vergeleken met andere temperatuursensoren zoals de inlaatluchttemperatuur (IAT) sensor en motorkoelmiddeltemperatuur (ECT) sensor voor diagnostische doeleinden. EOT sensoren zijn vaak in dieseltoepassingen.
EOT sensoren ontvangt een referentiespanning (gewoonlijk 5 volt) vanaf het PCM. Vervolgens varieert de inwendige weerstand ten opzichte motorolietemperatuur naar een volgend spanningssignaal naar de PCM. EOT sensoren zijn een soort negatieve temperatuurcoëfficiënt (NTC) thermistor. Dit betekent inwendige weerstand van de sensor is omgekeerd evenredig met de olietemperatuur. Het EOT sensor signaalspanning daalt wanneer de motor olietemperatuur stijgt en vice versa.
Code P0198 ingesteld wanneer het PCM een hoge motorolie temperatuursensor detecteert. Dit wijst gewoonlijk een open circuit.
Een normale motorolie temperatuursensor:
Zie ook motorolie temperatuursensor foutcodes zijn onder andere:
Code Ernst & Symptomen
De ernst van deze codes is matig tot ernstig. In sommige gevallen zijn deze kenmerken samen met koelmiddeltemperatuur codes codes, kan de motor oververhit aan te geven. Het is een goed idee om deze code te pakken zo snel mogelijk.
De symptomen van een P0198 motor code kan zijn:
Oorzaken
Mogelijke oorzaken hiervoor P0198 code zijn:
Diagnostische en reparatieprocedures
Begin met visuele inspectie van de motorolie temperatuursensor en de bijbehorende bedrading. Kijk voor losse verbindingen, beschadigde bedrading, etc. Als schade wordt gevonden, reparatie nodig, schakelt u de code en kijk of het rendement.
Vervolgens cheque van bulletins technische dienst (TSBs) met betrekking tot de kwestie. Als er niets wordt gevonden, moet u om vooruit te gaan stap voor stap diagnose van het systeem.
De volgende is een algemene procedure, zoals het testen van deze code varieert tussen voertuigen. Om het systeem nauwkeurig te testen, wil je verwijzen naar de fabrikant diagnostische stroomschema.
Controleer voor een juiste koelsysteem werking: Controleer of de motor bereikt en onderhoudt een juiste bedrijfstemperatuur. Als de motor oververhit raakt of niet op te warmen zoals ontworpen, is er een probleem met het koelsysteem dat voorafgaand aan elke verdere testen moeten worden aangepakt. Koelsysteem DTC wordt ingesteld met een motorolie temperatuursensor DTC, ook duiden op een mogelijk probleem met het koelsysteem.
Doe enkele voorlopige circuit testen: Gebruik een scan instrument om de sensor data parameter motorolietemperatuur bewaken. Koppel de EOT sensor; de scantool waarde moet dalen tot een zeer lage waarde. Vervolgens sluit een hulpdraad over de aansluitingen. Als de scan tool toont nu een zeer hoge temperatuur, de aansluitingen zijn geluid en de ECM kan de ingang herkennen. Dit betekent het probleem het meest overeenkomt met de sensor en geen circuit of PCM probleem
Test de sensor. Neem de motorolietemperatuur stekker. Vervolgens meet de weerstand tussen de twee sensorklemmen behulp van een digitale multimeter ingesteld op ohm. Start de motor en kijk naar de meter waarde; de waarden moeten geleidelijk opwaarts afnemen naarmate de motor opwarmt (controleer de motor temperatuurmeter op het dashboard te zorgen voor de motor op bedrijfstemperatuur). Als motortemperatuur stijgt maar EOT weerstand niet afneemt, het defect is en moet worden vervangen. . Let op: de meeste fabrikanten hebben weerstand / temperatuur grafieken in hun service-informatie op staatssteun in het diagnostisch proces
Controleer het circuit: