P0198 Motorolie temperatuursensor High

OBD-II Trouble Code Technische beschrijving

Motorolie temperatuursensor hoog

Wat betekent dat?

Deze diagnostische code (DTC) is een aandrijflijn generieke code, die betekent dat deze toepassing OBD-II uitgeruste voertuigen die een motor olietemperatuursensor hebben (Ford Powerstroke, Chevrolet GMC Duramax, VW, Nissan, Dodge, jeep, Audi, etc.). Hoewel generieke, precies reparatiestappen variabel merk / model.

De motorolietemperatuur (EOT) sensor een signaal dat wordt gebruikt door de aandrijflijn (PCM) kwaliteit berekenen brandstof inspuiting timing en gloeiplug werking. Het EOT signaal wordt ook vergeleken met andere temperatuursensoren zoals de inlaatluchttemperatuur (IAT) sensor en motorkoelmiddeltemperatuur (ECT) sensor voor diagnostische doeleinden. EOT sensoren zijn vaak in dieseltoepassingen.

EOT sensoren ontvangt een referentiespanning (gewoonlijk 5 volt) vanaf het PCM. Vervolgens varieert de inwendige weerstand ten opzichte motorolietemperatuur naar een volgend spanningssignaal naar de PCM. EOT sensoren zijn een soort negatieve temperatuurcoëfficiënt (NTC) thermistor. Dit betekent inwendige weerstand van de sensor is omgekeerd evenredig met de olietemperatuur. Het EOT sensor signaalspanning daalt wanneer de motor olietemperatuur stijgt en vice versa.

Code P0198 ingesteld wanneer het PCM een hoge motorolie temperatuursensor detecteert. Dit wijst gewoonlijk een open circuit.

Een normale motorolie temperatuursensor:
Motorolie temperatuursensor

Zie ook motorolie temperatuursensor foutcodes zijn onder andere:

  • P0195 motorolie temperatuursensor Storing
  • P0196 motorolie temperatuursensor Bereik / Prestaties
  • P0197 Motorolie temperatuursensor Low
  • P0199 Motorolie temperatuursensor Onderbroken
  • Code Ernst & Symptomen

    De ernst van deze codes is matig tot ernstig. In sommige gevallen zijn deze kenmerken samen met koelmiddeltemperatuur codes codes, kan de motor oververhit aan te geven. Het is een goed idee om deze code te pakken zo snel mogelijk.

    De symptomen van een P0198 motor code kan zijn:

  • Verlichte Check Engine Light
  • Oorzaken

    Mogelijke oorzaken hiervoor P0198 code zijn:

  • Motorkoelsysteem problemen
  • bedradingsproblemen
  • Defecte motorolie temperatuursensor
  • Defecte PCM
  • Diagnostische en reparatieprocedures

    Begin met visuele inspectie van de motorolie temperatuursensor en de bijbehorende bedrading. Kijk voor losse verbindingen, beschadigde bedrading, etc. Als schade wordt gevonden, reparatie nodig, schakelt u de code en kijk of het rendement.

    Vervolgens cheque van bulletins technische dienst (TSBs) met betrekking tot de kwestie. Als er niets wordt gevonden, moet u om vooruit te gaan stap voor stap diagnose van het systeem.

    De volgende is een algemene procedure, zoals het testen van deze code varieert tussen voertuigen. Om het systeem nauwkeurig te testen, wil je verwijzen naar de fabrikant diagnostische stroomschema.

    Controleer voor een juiste koelsysteem werking: Controleer of de motor bereikt en onderhoudt een juiste bedrijfstemperatuur. Als de motor oververhit raakt of niet op te warmen zoals ontworpen, is er een probleem met het koelsysteem dat voorafgaand aan elke verdere testen moeten worden aangepakt. Koelsysteem DTC wordt ingesteld met een motorolie temperatuursensor DTC, ook duiden op een mogelijk probleem met het koelsysteem.

    Doe enkele voorlopige circuit testen: Gebruik een scan instrument om de sensor data parameter motorolietemperatuur bewaken. Koppel de EOT sensor; de scantool waarde moet dalen tot een zeer lage waarde. Vervolgens sluit een hulpdraad over de aansluitingen. Als de scan tool toont nu een zeer hoge temperatuur, de aansluitingen zijn geluid en de ECM kan de ingang herkennen. Dit betekent het probleem het meest overeenkomt met de sensor en geen circuit of PCM probleem

    Test de sensor. Neem de motorolietemperatuur stekker. Vervolgens meet de weerstand tussen de twee sensorklemmen behulp van een digitale multimeter ingesteld op ohm. Start de motor en kijk naar de meter waarde; de waarden moeten geleidelijk opwaarts afnemen naarmate de motor opwarmt (controleer de motor temperatuurmeter op het dashboard te zorgen voor de motor op bedrijfstemperatuur). Als motortemperatuur stijgt maar EOT weerstand niet afneemt, het defect is en moet worden vervangen. . Let op: de meeste fabrikanten hebben weerstand / temperatuur grafieken in hun service-informatie op staatssteun in het diagnostisch proces

    Controleer het circuit:

  • Controleer de referentiespanning zijde van het circuit: contact aan, een digitale multimeter ingesteld op volt te controleren op een 5 volt referentie van het PCM in een van de beide motoren olietemperatuursensor sensoraansluitingen. Indien geen referentiesignaal aanwezig is, sluit de meter ingesteld op ohm (Contact uit) tussen de referentiespanning pin op de EOT en de referentiespanning pin op de PCM. Indien de tellerstanden buiten bereik (OL) er een onderbreking tussen PCM en de sensor die moet worden gelokaliseerd en gerepareerd. Als de meter leest een numerieke waarde, is er continuïteit. Als alles goed is tot op dit punt, zult u wilt controleren dat er 5-volt uit de PCM aan de referentiespanning terminal. Als er geen 5-volt verzoek van het PCM, PCM waarschijnlijk defect
  • Controleer de aardsignaal zijde van het circuit. Sluit de meter ingesteld op ohm (Contact uit) tussen de bodem van de motor los olietemperatuursensor en de aardklem op de PCM. Indien de tellerstanden buiten bereik (OL) er een onderbreking tussen PCM en de sensor die moet worden gelokaliseerd en gerepareerd. Als de meter leest een numerieke waarde, is er continuïteit. Vervolgens controleren of de PCM een goede grond door het bevestigen van een meter leiden tot de PCM aardklem en de andere chassismassa. Opnieuw, als het meetinstrument buiten bereik (OL) er een onderbreking tussen PCM en omdat moet worden gelokaliseerd en gerepareerd.
  • Het beste of niets

    Alle aanpassingen worden gedaan op de testbank. Bij CHIPTUNERS bieden we de hoogste kwaliteit die haalbaar is in de auto-tuning-industrie.

    Veilig en betrouwbaar

    We behandelen elke auto alsof hij van onszelf is. Bij alle afstellingen houden we rekening met marge van veiligheid voor uw onderdelen.

    Eerlijk advies

    Wij houden van mensen en willen eerlijk zaken doen. Wij zullen al onze klanten eerlijk advies geven en staan altijd open voor hulp.

    Hulp nodig?

    Laat ons uw probleem oplossen
    U bent van harte welkom, onze diagnostische experts hebben in de meeste gevallen de kennis en vaardigheden om de oorzaak van de problemen te vinden en op te lossen.
    Als er geen sprake is van een daadwerkelijk mechanisch probleem, kunnen we deze specifieke foutcode uit de ECU verwijderen. Dit bieden we alleen aan voor niet-essentiële foutcodes.
    Laten we het
    p0198
    foutcodeprobleem oplossen
    Essentiele foutcodes verwijderen wij niet aangezien dit schadelijk kan zijn voor de auto op lange termijn.
    Voorbeelden, Het gaat om foutcodes gerelateerd aan:
    Het verwijderen van deze bovenstaande foutcodes kan desastreuze gevolgen hebben. We raden aan de mechanische oorzaak te verhelpen in geval van deze specifieke foutcodes.
    Maak een afspraak voor definitieve verwijdering van
    p0198

    PRIJS VANAF 180 EURO

    Direct contact via WhatsApp of e-mail

    Waar woon je in de buurt?

    Adres

    Nieuweweg 204-B, 6603 BV Wijchen (Nijmegen)

    Adres

    Laan van Ambacht 1-3, 2631 RJ Nootdorp