OBD-II Trouble Code Technische beschrijving
O2 Sensor Circuit trage reactie (Bank 2 Sensor 3)
Wat betekent dat?
Deze diagnostische problemen (DTC) is een generieke code aandrijflijn, waardoor toepassing op alle 1996-nieuwere voertuigen (Mitsubishi, Nissan, Volkswagen, Inifiniti, etc.). Hoewel algemeen, de specifieke reparatie stappen kunnen variëren, afhankelijk van merk / model.
Als de OBD-II uitgerust voertuig heeft een opgeslagen P0165 code, betekent dit dat de powertrain controleren module (PCM) een trage reactie heeft gedetecteerd tijd vanaf een stroomafwaartse (of post katalysator) zuurstof (O2) sensor of circuit. Bank 2 geeft de bank van de motor die het nummer een cilinder bevat en sensor 3 wordt aangegeven dat de storing is gerelateerd aan de stroomafwaartse sensor in een systeem voorzien van drie sensoren (in tegenstelling tot een vier-sensorsysteem).
O2 sensoren zijn opgebouwd volgens een zirkoondioxide opneemelement wordt beschermd door een geventileerde behuizing. Het waarneemelement is met voedingsdraden in de O2 sensor bedrading behulp platina-elektroden. De PCM is aangesloten op de O2 sensor bedrading via het controller area network (CAN). De PCM is voorzien van gegevens met betrekking tot het percentage zuurstof deeltjes in het uitlaatgas in vergelijking met het zuurstofgehalte van de omgevingslucht, de O2 sensor.
Uitlaatgassen worden geduwd in de uitlaatpijp en door de katalysator; daarna, zij passeren de stroomafwaartse O2 sensor. Uitlaatpijpen met luchtgaten (in de behuizing) en over het aftastelement stroomt, wordt omgevingslucht aangezogen door de verbindingsdraad holten en in een kleine ruimte in het midden van de sensor. De omgevingslucht (in de kamer) wordt verwarmd door de uitlaatgassen, waardoor de zuurstofionen om (energie) spanning. Afwijkingen tussen het aantal zuurstofmoleculen in de lucht (getrokken in de O2 sensor) en de concentratie van zuurstofionen in de afgewerkte rookgassen tot waarden veranderen. Deze veranderingen leiden tot de zuurstofionen in de O2 sensor zeer snel en repetitiously springen tussen platina lagen.
Spanning variaties ontstaan als het stromende zuurstofionen springen tussen platina lagen. De PCM identificeert deze spanningsschommelingen veranderingen in uitlaatsystemen zuurstofconcentratie. Deze veranderingen geven aan dat de motor ofwel loopt lean (te weinig brandstof) of rijk (te veel brandstof). Het spanningssignaal van de O2 sensor is laag wanneer meer zuurstof in het uitlaatgas (arm mengsel) is hoog wanneer er minder zuurstof in het uitlaatgas (rijk mengsel) is. Deze gegevens worden door de PCM hoofdzakelijk katalysator efficiëntie te bepalen. Als de stroomafwaartse O2 sensorschakeling nalaat cyclus verwacht, gedurende een bepaalde periode en onder bepaalde geprogrammeerde omstandigheden zal een P0165 code worden opgeslagen en storingsindicatielampje worden belicht
Ernst & Symptomen
Sinds een P0165 code betekent dat de post katalysator O2 sensor trage of niet is gebleven, moet het bij u zo snel mogelijk worden aangepakt
De symptomen van een P0165 code kan bevatten.:
oorzaken
Mogelijke oorzaken voor deze motor code zijn onder andere:
Diagnostische en reparatieprocedures
Een goed uitgangspunt is altijd om te controleren of bulletins technische dienst (TSB) voor uw specifieke voertuig. Uw probleem kan een bekend probleem met een bekende oplossing zijn gezet door de fabrikant en kunt u tijd en geld te besparen tijdens de diagnose.
Een diagnostische scanner, digitale volt ohmmeter (DVOM), en een betrouwbare voertuig informatiebron zijn instrumenten die ik nodig zou zijn bij de diagnose van een code P0165.
Ontsteking codes, gasklepstandsensor codes, spruitstukluchtdruk code en luchtmassameter codes worden gediagnosticeerd en hersteld voorafgaand aan het proberen om een code P0165 diagnosticeren. Als de motor niet efficiënt runnen van een succesvolle diagnose kan niet worden bereikt.
De meeste geschoolde technici beginnen met een visuele inspectie van het systeem bedrading en stekkers. Ik zou concentreren op harnassen die worden geleid in de buurt van hete uitlaatpijpen en spruitstukken, evenals degenen die worden gerouteerd in de buurt van scherpe randen zoals die gevonden op uitlaat schilden.
Haal alle opgeslagen foutcodes en freeze frame data op door de scanner op het voertuig diagnostische poort. Noteer deze informatie naar beneden, omdat het nuttig kan zijn als de P0165 blijkt te worden onderbroken. Wis de codes en kijk of de P0165 wordt gereset.
Als de P0165 wordt teruggezet, start de motor en laat deze stationair draaien (met de versnellingsbak in neutraal of park), nadat hij is de normale bedrijfstemperatuur bereiken. Observeren O2 sensor invoergegevens op de scanner gegevensstroom. Door het verkleinen van de datastroom weergegeven alleen relevante gegevens op te nemen kunt u een meer accurate data reactie te krijgen. Als de motor optimaal draait, moet downstream O2 sensorgegevens een middenlijn bereikt en slechts weinig fluctueert. Als er weinig of geen fluctuatie, zal P0165 worden opgeslagen.
livegegevens van de O2 sensor bewaken, sluit de DVOM meetkabels de sensor grond en signaaldraden. De DVOM kan ook worden gebruikt om de weerstand van de O2 sensor in kwestie, evenals spanning en aarde signalen te controleren. Disconnect gerelateerde controllers voor de test systeem circuitweerstand de DVOM.
Verdere diagnostische informatie: