OBD-II Trouble Code Technische beschrijving
O2 Sensor Circuit Low Voltage (Bank 2 Sensor 3)
Wat betekent dat?
Deze diagnostische problemen (DTC) is een generieke code aandrijflijn, die betekent dat deze toepassing OBD-II uitgeruste voertuigen. Hoewel algemeen kan het specifieke reparatiestappen variabel merk / model.
Deze code verwijst naar een storing in één van de post-katalysator O2 sensoren op Bank 2. Deze zuurstofsensor wordt gebruikt voor een specifiek doel . Dit is het in een notendop: de katalysator wordt gebruikt om te helpen bij het controleren met de emissies de ” clean up ” de uitlaatgassen verkrijgt. De PCM (Motormanagementsysteem) gebruikt het signaal uit post katalysator verhit zuurstofsensoren om de efficiëntie van de katalysator te controleren door het te vergelijken met de O2 sensoren voor de katalysator. Als de PCM ziet weinig of geen verschil tussen de uitlaat kwaliteit in post- en pre-katalysator sensoren dan weet hij dat de katalysator niet goed werkt
Om opnieuw te vereenvoudigen. Belangrijkste taak een post-cat sensor is naar de monitor katalysator efficiency, geen controle brandstof management. Als u een P0163, betekent dat niet dat uw katalysator slecht is (in feite is het meestal nooit doet). Deze code betekent in feite dat de bank 2, 3 Sensor (of derde o2 sensor achter bank 2) signaalspanning onder wat normaal voor de sensor beschouwd. Het is een vierdraads sensor leverde een 0,5 volt referentiespanning op de signaaldraad en aarde, en een voeding en aarde schakeling voor de O2 sensor verwarmingselement. Veranderingen in zuurstofgehalte veroorzaken weerstand verandert in de sensor. Deze veranderende weerstand beïnvloedt de 0,5 volt van het signaal / referentieschakeling.
Een verwarmde O2 sensor kunnen schakelen tussen 0,1 volt en 0,9 volt met 0,1 volt aangeeft mager en 0,9 volt aangeeft rijk. Toch zal een goed werkende post-katalysator sensor kleine veranderingen langzamer dan voor (prekatalysator) O2 sensoren vertonen. Kan enigszins boven en onder 0,45 volt schakelaar met een snelheid van ongeveer 1 schakelaar per seconde of minder. De PCM controleert deze signaalverandering te bepalen of de katalysator goed werkt. Indien de PCM vast dat de bank 2,3 O2 sensorsignaal spanning onder een bepaalde drempel te lang zal P0163 stellen.
Symptomen
Rear O2 sensor problemen meestal veroorzaakt rijgedrag problemen omdat zij een ingang die maatregelen katalysatorefficiëntie (anders dan voor O2 sensoren). Als je echter nog andere codes aanwezig, zoals lean codes of pre-O2 sensor codes, dan kunnen zij rijgedrag problemen veroorzaken. De volgende symptomen kunnen aanwezig zijn:
oorzaken
Mogelijke oorzaken van een P0163 code zijn onder andere:
Mogelijke oplossingen
het is altijd goed om te beginnen met het controleren op luchtlekken in het uitlaatspruitstuk en in de uitlaatpijpen. Fix deze eerste. Met KOER (toets aan draaiende motor) gebruikmaken van een scanner of een voltmeter controleren O2 sensor signaalspanning bij warme motor. Het kan zijn dat het toerental te verhogen tot een snel stationair aan de spanning van de bank 2,3 sensor te controleren. Als het de spanning vast laag (minder dan 0,5 volt) en je hebt geen andere O2 sensor codes aanwezig zijn in de PCM, dan is de sensor is waarschijnlijk slecht. Als de spanning niet vast zit laag en de O2 sensor lijkt te werken prima, het is waarschijnlijk steken laag tussenpozen. Dit blijkt vaak aan de sensor zijn. In beide gevallen vervangen van de sensor kan een effectieve manier om het probleem te diagnosticeren. Maar het kan ook een dure diagnostisch hulpmiddel zijn, vooral als het blijkt te zijn een bedrading probleem, in plaats van een sensor.
Dus, als u geïnteresseerd bent in zeker weten wat het probleem is voordat de uitgaven onnodig, voer dan de volgende: 1. Zet de motor en trek het 2,3 O2 stekker. Inspecteren op corrosie, etc. reparatie nodig. Zorg ervoor dat er batterij spanning en aarde aanwezige O2 sensor kachel. Als er niet, dan is de diagnose dat eerst dan hertest. De O2 sensor is afhankelijk van de kachel op te warmen, zodat het kan beginnen sneller te werken. Indien het verwarmingselement is slecht of er niet de juiste spanning leveren, kan de sensor van deze code. Meestal kachel problemen codes in verband met hen, ook. Als je merkt dat er geen accuspanning het voeden van de O2 sensor gebruik maken van de bijbehorende code te diagnosticeren dat. Als u het verwarmingselement slecht vinden, vervang dan de sensor. Indien het verhittingselement controles dan gebruik een hulpdraad leveren een chassisaarding de O2 sensor connector (PCM zijde) massacircuit. Nu let op de scanner bank 2,3 O2 sensor lezen. Als het nu ongeveer een halve volt plaats het O2 sensor.
Indien na het toevoeren van een grond om de PCM losgekoppeld van de O2 stekker, de spanningswaarde niet verandert controleer het harnas voor kort naar aarde. Controleer op harnas contact maken met uitlaatgassen componenten. Controleer pinnen op schade en voor vocht. Reparatie als dat nodig is. Als je geen harnas problemen kunnen vinden, dan is het PCM kan worden in gebreke is gebleven.