OBD-II Trouble Code Technische beschrijving
O2 Sensor Circuit Malfunction (Bank 2 Sensor 3)
Wat betekent dat?
Deze diagnostische code (DTC) is een generieke code aandrijflijn, die betekent dat deze toepassing OBD-II uitgeruste voertuigen. Hoewel algemeen kan het specifieke reparatiestappen variabel merk / model.
De O2 (zuurstof) sensoren meten zuurstofgehalte in de uitlaatgassen, rijk of mager. De PCM (Motormanagementsysteem) gebruikt deze informatie voor het regelen brandstofinjector puls om de lucht vrij te houden: brandstofverhouding. De O2 sensoren zijn zeer belangrijk voor de goede werking van de motor.
vervuilde of defecte O2 sensoren kunnen de PCM veroorzaken toevoegen of weghalen brandstof op basis van de defecte O2 sensorgegevens die een valse magere kan veroorzaken of rijke conditie. Een P0162 code verwijst naar de bank 2,3 O2 sensor of de derde sensor downstream (post-cat) aan Bank 2. Het is een vierdraads sensor. De PCM levert een aardschakeling en een referentiespanningsketen van ongeveer 0,5 volt of halve volt. Ook voor de O2 sensor verwarmingselement er een batterijspanning toevoerdraad (gewoonlijk van het vermogen distributiecentrum) en een massacircuit voor. De O2 sensor verhitter kan de O2 sensor opwarmen sneller, hetgeen moet gesloten lus in minder tijd dan normaal zou duren voordat het uitlaatgas naar de sensor opwarmen tot bedrijfstemperatuur. Dit zorgt voor minder uitlaatemissies bij koud opstarten. De O2 sensor varieert de toegevoerde referentiespanning basis van zuurstofgehalte in de uitlaatgassen. Het kan variëren van ongeveer 0,1 tot 0,9 V, 0,1 V aangeeft magere uitlaatgas en 0,9 V aangeeft rijk uitlaat. Dit P0162 aangeeft van de bank 2, 3 O2 sensor vast laag te lang of inactief.
Symptomen
vaak post-cat O2 sensor problemen geven weinig rijgedrag problemen omdat zij ingangen van de PCM katalysator kwaliteit bewaken en niet direct control brandstof. Soms is er geen symptomen zijn merkbaar. Echter, de volgende kan het mogelijk zijn op sommige voertuigen:
oorzaken
Mogelijke oorzaken van een P0162 code zijn onder andere:
Mogelijke oplossingen
Warm de motor tot normale bedrijfstemperatuur. Met behulp van live datastream van uw scanner, check het signaal spanning voor de Bank 2,3 O2 sensor bij stationair draaien. Is het vast laag en niet te schakelen? Zo ja, verhogen motortoerental een minuut of zo en observeren of de sensor begint schakel- of veranderende spanning. Als dat zo is na een periode van verhoogde inactieve, controle onder het voertuig verroeste uitlaatgasbestanddelen of gaten in de uitlaat nabij de O2 sensor (s). Reparatie als dat nodig is. Als de uitlaat intact, dan vermoed een trage Bank 2,3 O2 sensor vervangen. Als je merken dat de O2-sensor blijft laag op de datastroom, trek het netsnoer en het lezen te observeren. Het zal nu tonen referentiespanning of halve volt (0,5 v). Zo ja, cheque connectorproblemen, water binnendringen, schade aan de sensor, etc. Als alles in orde is, vervangt de defecte Bank 2,3 O2 sensor.
Wanneer de spanningswaarde nog laag na het loskoppelen de O2 sensor, dan vermoedt dat er een probleem met de bekabeling. Voer een visuele inspectie van de bedrading om ervoor te zorgen dat er geen contact met hete uitlaat componenten en dat alle harnas hun plaats zitten. Reparatie noodzakelijk Indien geen bedrading problemen bestaan, gebruik een voltmeter om te controleren referentiespanning van het PCM in het stopcontact connector. Er zij lezen referentiespanning, of ongeveer een halve volt (0,5V). Als spanningswaarde te hoog is, herstel het kort om spanning op het signaalcircuit.
Related DTC Discussies
Schrijf u nu in om een vraag te stellen (gratis)
Meer hulp nodig met een p0162 code?
Als u nog steeds hulp nodig heeft met betrekking tot de P0162 foutcode, kunt u uw vraag in onze FREE garage forums.
Delen span>
OPMERKING: Deze informatie is louter ter informatie. Het is niet bedoeld als reparatie-advies en wij zijn niet verantwoordelijk voor eventuele acties die u op elk voertuig te nemen. Alle informatie op deze site is auteursrechtelijk beschermd.