OBD-II Trouble Code Technische beschrijving
O2 Sensor Delayed Response – Lean Rich (Bank 2 Sensor 1)
Wat betekent dat
deze diagnostische foutcode (DTC) is een generieke powertrain code, wat betekent dat het van toepassing is op OBD-II uitgeruste voertuigen (GMC, Chevrolet, Ford, Dodge, Chrysler, VW, Toyota, Honda, etc.). Hoewel algemeen kan het specifieke reparatiestappen variabel merk / model.
Wanneer een OBD-II uitgerust voertuig een opgeslagen P015D code, betekent dit dat de aandrijflijn (PCM) een vertraagde respons gedetecteerd tijd vanaf de stroomopwaartse (eerste na het uitlaatgas bladeren van de motor, voor katalysator) zuurstof (O2) sensor of circuit voor de motor twee banken. Bank 2 specificeert de oever van de motor die de # 1 cilinder bevat.
Automotive O2 / zuurstofsensoren opgebouwd volgens een zirkoondioxide opneemelement wordt beschermd door een speciaal ontworpen, ontlucht, stalen behuizing. Platina elektroden toegepast om het aftastelement om voedingsdraden bevestigen in de O2 sensor bedrading verbonden is met het PCM via het controller area network (CAN). De PCM is voorzien van een elektrisch signaal van het percentage zuurstof deeltjes in het uitlaatgas in vergelijking met het zuurstofgehalte van de omgevingslucht.
Uitlaatgassen worden geduwd in het uitlaatspruitstuk (s) en standleiding ( s) wanneer zij stromen over / door de stroomopwaartse O2 sensor. Uitlaatgas stroomt door de O2 sensor ventilatieopeningen (in de behuizing) en over het aftastelement en de omgevingslucht wordt door de draadgeleider holtes waar het wordt opgesloten in een kleine ruimte in het midden van de sensor. De ingesloten lucht (in de kamer) wordt verwarmd door de uitlaatgassen, waardoor de zuurstofionen om (energie) spanning.
Afwijkingen tussen de concentratie van zuurstofmoleculen in de lucht (getrokken in het midden holte van de O2 sensor) en de concentratie van zuurstofionen in het afgewerkte uitlaatgassen, veroorzaakt verwarmde zuurstofionen in de O2 sensor springen tussen platina lagen zeer snel en repetitiously. Spannings- ontstaan als het stromende zuurstofionen springen tussen de lagen van de platina-elektroden. Deze variaties in spanning worden geïdentificeerd door de PCM veranderingen in uitlaatsystemen zuurstofconcentratie die aangeven dat de motor ofwel loopt helling (te weinig brandstof) of rich (teveel brandstof). Wanneer meer zuurstof in het uitlaatgas (arm mengsel) is, het spanningssignaal van de O2 sensor laag is en hoger wanneer er minder zuurstof in het uitlaatgas (rijk mengsel) is. Deze gegevens worden door de PCM hoofdzakelijk berekenen brandstoftoevoer en ontstekingstijdstip strategie, maar ook katalysator efficiëntie te bepalen.
Als de O2 desbetreffende sensor nalaat cyclus sneller en / of regelmatig verwacht, dan een bepaalde tijd en onder bepaalde vooraf bepaalde omstandigheden zal een P015D code worden opgeslagen en storingsindicatielampje worden belicht
Andere zuurstofsensor trage reacties foutcodes omvatten:.
C ode Ernst & Symptomen
Sinds P015D codemiddelen die een O2 sensor trage of niet gedurende langere tijd is gebleven, moet worden aangemerkt als ernstige
symptomen van deze code kan bevatten.:
oorzaken
Mogelijke oorzaken voor deze code reeks zijn:
Diagnostische en reparatieprocedures
een aantal van de belangrijkste instrumenten die ik zou nodig hebben om een code P015D diagnosticeren zijn een diagnostische scanner, een digitale volt / ohmmeter (DVOM), en een betrouwbare informatie bron in het voertuig (All data DIY).
Voor probeert een code P015D, alle ontstekingsfout codes, gasklepstandsensor codes, spruitstukluchtdruk codes en luchtmassameter codes diagnose moet worden gediagnosticeerd en gerepareerd. Een motor die niet efficiënt wordt uitgevoerd zal allerlei veroorzaken van de codes die moeten worden opgeslagen (en terecht).
Professional technici beginnen meestal met een visuele inspectie van het systeem bedrading en stekkers. Wij richten ons op harnassen die worden geleid in de buurt van hete uitlaatpijpen en spruitstukken, evenals degenen die worden gerouteerd in de buurt van scherpe randen zoals die gevonden op uitlaat schilden.
Zoeken naar technische dienst bulletins (TSB) in uw voertuig informatie bron. Als je er een die past bij de symptomen en de code te vinden / s gepresenteerd door het voertuig in kwestie, zal het zeer waarschijnlijk de steun die u in uw diagnose. TSB lijsten zijn samengesteld uit duizenden succesvolle reparaties.
Vervolgens heb ik graag de scanner aan te sluiten op het voertuig diagnostische poort en op te halen alle opgeslagen foutcodes en freeze frame data. Deze informatie kan nuttig zijn als de P015D blijkt dus intermitterend schrijf het op voor later. Nu, schakelt de codes en kijk of de P015D wordt gereset.
Als de code wordt teruggezet, start de motor, laat het dan de normale bedrijfstemperatuur te bereiken, en laat het stationair draaien (met de versnellingsbak in neutraal of park). Met de scanner gegevensstroom O2 sensor invoergegevens nemen.
Beperk de datastroom weergegeven alleen relevante gegevens op te nemen en je zal een snellere en meer accurate gegevens respons zien. Als de motor optimaal draait, moet stroomopwaartse O2 sensorgegevens regelmatig varieert van 1 millivolt (0,100 volt) en 9- millivolt (0,900-OLTS). Als de spanning schommelingen langzamer dan verwacht, zal een P015D worden opgeslagen.
U kunt de DVOM meetkabels de sensor grond en signaal draden aan te sluiten met het oog op live data van de O2 sensor te controleren. Kunt u ook gebruiken om de weerstand van de O2 sensor in kwestie, evenals spanning en aarde signalen te controleren. Om besturingsmodule schade te voorkomen disconnect gerelateerd controllers voor de test systeem circuitweerstand de DVOM.
Verdere diagnostische informatie: