OBD-II Trouble Code Technische beschrijving
inlaatluchttemperatuur (IAT) sensor 2 Circuit Range / performance Bank 2
Wat betekent dat?
deze diagnostische (DTC) is een generieke code aandrijflijn, die betekent dat deze toepassing OBD-II uitgeruste voertuigen. Hoewel generieke mogelijk dat de specifieke reparatie stappen variëren, afhankelijk van merk / model.
De IAT (Inlaatluchttemperatuur) sensor is een thermistor die weerstand op basis van de temperatuur van de inlaatlucht varieert. Het wordt doorgaans in de luchtinlaat leidingwerk en is meestal een tweedraads sensor. Een draad wordt toegevoerd 5 Volt van de PCM (Motormanagementsysteem) en het andere is een grond. De aandrijflijn (PCM) bewaakt de verandering in de 5 volt toegevoerd aan luchttemperatuur bepalen om de motor op een zo efficiënt mogelijke voorwaarden uitgevoerd bij de gegeven temperatuur.
Wanneer de inlaatlucht koud is, de weerstand hoog, wat resulteert in een hoge signaalspanning. Wanneer omgekeerd de inlaatlucht is warm, de weerstand laag, wat resulteert in een lage signaalspanning. Deze code betekent dat de PCM zag een groter-dan-normale verandering in een kortere tijd dan verwacht op # 2 IAT signaalcircuit op bank 2. Bank 2 is de zijde van de motor die niet cilinder # 1 bevat.
Zie ook Bank 2 IAT-sensor 2 foutcodes zijn onder andere:
Symptomen
Omdat deze code waarschijnlijk wijst naar een intermitterend probleem op IAT kring, kan er geen sprake zijn van symptomen aanwezig. Toch zal de MIL waarschijnlijk op. De auto kan enige rijgedrag problemen vertonen, maar het is meer waarschijnlijk dat er geen merkbare symptomen voor de bestuurder zal zijn
Oorzaken
Mogelijke oorzaken van de P00A6 DTC zijn onder andere:. P >
Mogelijke oplossingen
Als er andere IAT codes aanwezig, diagnosticeren ze eerst. Zo niet, dan met behulp van een scanner controleren of de IAT spanning met KOEO (toets aan motor uit).
Wanneer de motor koud is hetzelfde als CTS (Koelvloeistoftemperatuursensor), vervolgens de gelezen probleem intermitterend. Maar als de IAT lezen is niet hetzelfde als de CTS verwijzen naar diagnostische procedure voor P0110. Als uw scanner is voorzien van een stilstaand beeld niet Records beschikken, gebruiken om te zien wat de IAT lezen was op het moment van de storing. Als de gemeten waarde in negatieve ongeveer 30 graden F (aangegeven was bij de uiterste koudste lezing), dan was er een intermitterend hoge weerstandsmeting de IAT signaalcircuit.
Controleer op een open grond op de aardschakeling en signaalcircuit. Als ze in orde zijn, probeer het verhogen en verlagen van de temperatuur van de IAT sensor kunstmatig. Doe dit door het verwijderen van de IAT en zetten het in een vriezer en vervolgens het toepassen van warmte met een heat gun (wees voorzichtig te veel warmte niet van toepassing op de IAT met de hitte pistool of het zal de sensor smelten). Bekijk de weerstandsverandering met een ohmmeter aan elk aansluitpunt. Het moet soepel variëren met geen plotselinge sprongen. Als het gegeven plotseling springt en plaats de thermosensor inlaatlucht.
Maar als de vorstkader aflezing was bij de hoogste uiterste (boven 250 graden. F) dan was er een intermitterende lage weerstand op het signaalcircuit. Controleer voor een korte aan de grond op het signaal circuit. Als blijkt OK, doe dan de bovenstaande kunstmatige warmte test en de IAT vervangen als dat nodig is. Als het probleem niet kan worden gedupliceerd, gebruik dan een voltmeter om het signaal spanning kijken als je ” wiebelen ” test de kabelboom. Kijk uit voor een plotselinge verandering in de spanning wat wijst op een korte of geopend. Vervang de IAT als dat nodig is.
Dit is een vrij eenvoudige code en het ziet er eigenlijk alleen voor extreem korte veranderingen die relatief hoog zijn in spanning. Het is meestal de sensor dat is slecht tenzij het voertuig is zeer oud, in welk geval kunnen er harnas problemen.